Общата стойност на проектите в железопътния сектор, които са предложени за изпълнение в новия програмен период на ОП „Транспорт“, възлизат на около 1 милиард евро. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов при откриването на конференцията „Приоритети в транспорта за следващия програмен период 2014-2020 г.“
При планирането на следващия програмен период ще се търси баланс между инвестициите насочени към Северна и Южна България и между железопътния и пътния сектор. „През последните години основният политически приоритет бе строителството на пътища и магистрали. Това е важно за всеки, но едрите товародатели, бизнесът, който осигурява работни места, има най-вече нужда от бърз и конкурентоспособен жп транспорт. Такива са и европейските приоритети. Затова ние предлагаме инвестициите през новия програмен период да бъдат разпределени 50 на 50 % между железопътния и пътния сектор“, каза Данаил Папазов.
Очаква се бюджетът на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. да бъде около милиард и половина евро. Българската държава ще получи и около 350 милиона евро по линия на Механизма „Свързана Европа“. „Сумите не са малки, но е ясно, че са крайно недостатъчни за проектите, с които разполагаме. Затова днес ще представим максимално съкратения списък, за да набележим заедно кои проекти трябва да изпълним приоритетно и кои да запазим като резервни“, каза още министър Папазов.
Сред основните приоритети в жп сектора е завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас. През този програмен период се изпълняват три участъка, а за завършване на цялото направление ще са необходими още около 350 милиона евро. Друг приоритетен проект е изграждането на жп линията Карнобат – Синдел, която е частично изградена преди годините. За да функционира е нужно да бъде завършен един тунел и няколко участъка на обща стойност около 170 млн. евро. „С една сравнително малка инвестиция ще направим връзка между Северна и Южна България и най-важното – между пристанищата във Варна и Бургас“, обобщи министър Данаил Папазов. Той подчерта, че важността на тази връзка ще бъде още по-голяма след реализирането на проекта за изграждане на тунел под Босфора и отсечките, които се строят в момента по ОПТ (Пловдив – Свиленгад – турска/гръцка граници).
За включване в новия период на оперативната програма е предложен и жп проектът Русе – Варна, с който река Дунав ще бъде свързана с пристанищата във Варна и Бургас. Предвижда се и подготовката на проекти за изграждане на интермодални терминали в двата града. „Целта ни е да започнем строителство и по жп направлението София – Септември. Там приоритетно ще се изгражда отсечката Септември – Елин Пелин, която е най-тежката и където в момента се губи най-много време при пътуване“, подчерта министър Папазов.
Предложените за обсъждане проекти в пътния сектор също са на приблизителна стойност 1 млрд. евро. Приоритетно трябва да бъде изграден най-тежкият участък от АМ „Струма“, който обхваща Кресненското дефиле. В зависимост от останалия наличен финансов ресурс ще се работи и по направлението Видин – София, като приоритетно ще се финансира отсечката до Монтана. „Аз ще продължа да настоявам да бъдат обмислени всички варианти и ако има възможност за някакви икономии на средства, те да бъдат насочени към автомагистрала „Хемус“, каза Данаил Папазов.
[advertise]„Предлагаме през следващия програмен период през нашата програма да бъде финансирано строителството на най-тежкия участък от третия лъч на метрото. Той обхваща трасето от бул. Янко Сакъзов до кв. Красно село. Неговата индикативна стойност е 280 млн. евро и ще осигури връзката с другите две линии, които бяха реализирани през последните години“, допълни министър Папазов.
По време на конференцията министър Данаил Папазов представи и проектите, които се предлагат за изпълнение по линия на Механизма „Свързана Европа“. Предвижда се, съвместно с Румъния, да кандидатстваме за финансиране на проекта за премахване на критичните участъци по река Дунав. Очаква се сумата за изпълнението му е да бъде около 100 милиона евро за всяка от двете страни. Другият проект, който ще кандидатства по Механизма е участъка Видин – Медковец, който е част от жп връзката между дунавския град и столицата. Като резервен се подготвя и проекта Драгоман – София.
Tweet |
|