RegionBG

bg iconНачало » Европейски фондове » Оперативни програми » 12 млн. лв. за електронно ЕГН
12 млн. лв. за електронно ЕГН
29 Авг 2012 15:30:00    |    1026    |    Коментари: 0
pic

Първите 5 000 карти с чип, който съдържа електронен Единен Граждански Номер - ЕГН, ще бъдат готови през юли 2013 г., съобщи БНР. С тях ще могат да се ползват електронните услуги, предоставени от държавните и общинските администрации. Пилотната фаза предвижда първите 5 000 карти с чип да се раздават безплатно, а след това стойността за издаването да е по-ниска от тази за лична карта. Засега картите няма да са задължителни, но ще улеснят гражданите при ползването на електронните услуги, обясни министър Ивайло Московски.
Чрез тях ще може да се влиза в единния електронен портал на електронното правителство. Чрез тази идентификация ще могат да се използват услугите. За момента взехме решение тя да бъде като карта с електронен чип, но за в бъдеще, разбира се, ще следваме примера на другите европейски държави, където това функционира заедно с личната карта на гражданите.
Заместник-министъра на транспорта Валери Борисов поясни, че след 2015 г. вероятно чиповете с електронното ЕГН на гражданите ще се вграждат и в личните карти. Очаква се най-голям интерес и най-често в началото да се ползват по електронен път услугите на общините. Местни данъци и такси например. Това, което категорично предвиждаме да направим е 50-те услуги за Столична община да предоставят такава възможност за електронна индентификация. До края на мандата на ГЕРБ, по електронен път ще се ползват всички услуги на националната агенция за приходите, НОИ и общините.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски подписа договорите с изпълнителите на дейности по проект „Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство”. Проектът е на стойност почти 12 млн. лева и се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет”, съфинансирана от ЕС.
Подписването на договорите е поредната крачка към толкова очакваната цифрова администрация, каза по време на церемонията министър Московски, цитиран от пресслужбата на своето министерство. Проектът има за цел създаване на регистър за електронна идентичност на потребителите. Електронното ЕГН ще се съдържа в цифров носител и ще се ползва за удостоверяване на самоличността на притежателя на картата пред информационните системи на администрацията.
По думите на Ивайло Московски, липсата на електронна идентификация до момента е една от най-сериозните причини за слабото ползване на съществуващите електронни услуги и за липсата на мотивация в много организации да разработват цифров вариант на услугите, които предоставят. Министър Московски прогнозира, че поради очакваната поносима цена за получаване на електронна идентификация, реализацията на тази част от проекта ще ускори чувствително електронното управление. Електронната идентификация ще спести и милиони левове всяка година от това, че администрациите няма да правят физическа проверка на самоличността на своите клиенти.
Важна цел на проекта е изграждането на централизирана и интегрирана в администрациите система за организиране на обществени обсъждания и допитвания. Тя ще разшири гражданското участие в работата на администрациите.
Първите междинни резултати от работата на изпълнителите се очакват в края на 2012 година, а проектът ще продължи до август 2013 г. През следващата година ще бъде финализиран и най-големият проект, финансиран от ОПАК с 18 млн. лева - „Развитие на електронното обслужване по електронен път”. Неговата цел е да се обменя автоматично информация между различни регистри в администрациите, за да се спестяват време и средства. Всеки от нас ще може да поиска удостоверение от държавата или от общината след работно време и ще спести от транспорт и чакане по опашки, обясни министър Московски. Той добави, че вече са получени разработки, свързани с необходимите промени в законодателството в областта на електронното управление. Описани са и институциите, които първи разполагат с определен вид данни, което е предпоставка електронните системи да бъдат настроени автоматично да търсят информация в съответната база данни, а не това да се изисква от гражданина или фирмата. В момента експертите в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията приемат работата от тази първа фаза, която е важна и за проекта за електронна идентификация.

Договори бяха подписани за следните дейности:

„Създаване на регистър за електронна идентичност на потребителите” с изпълнител „БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ” АД;

„Надграждане на единната среда за обмен на електронни документи и внедряване на централна документооборотна система” - ДЗЗД АЙ БИ ЕС БУЛ ЕС АЙ;

„Изграждане на централизирана система за мониторинг и управление на информационната сигурност и оперативна съвместимост. Надграждане на националния портал на електронното управление с функциите на Единното звено за контакт” - „СТЕМО” ООД;

„Изграждане на централизирана и интегрирана в администрациите система за демократично ориентирано вземане на решения с участието на гражданите и бизнеса” - МАТЕРНА БЪЛГАРИЯ;

„Централизирана система за управление на комуникационната и хардуерна инфраструктура посредством прилагане на съвременни технологии, платформи и консолидация чрез виртуализация” - "КОМСОФТ” ООД”;

„Разработване на унифицирани изисквания към центровете за съхранение на особено чувствителна информация в съответствие с изискванията за оперативна съвместимост и информационна сигурност” - " ТЕЛЕЛИНК” ЕАД;

„Оценка и контрол на качеството” - „СИЕЛА НОРМА” АД.

 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България