Стана ясно, че изграждането на тунел под връх Шипка може да започне през 2016 година, като трябва да бъде преодоляно забавянето на проекта, коментира вицепремиерът Томислав Дончев. Той заедно с министрите Московски и Павлова инспектираха изграждането на обходния път на град Габрово.
Министър Московски заяви още, че изграждането на тунел под Шипка (Фаза 2 от проекта) ще се финансира по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. „Вярвам, че след провеждането на тръжните процедури за другите пътни проекти ще реализираме икономия на средства, които ще насочим към изграждането на тунела“, уточни Московски. Трансевропейски транспортен коридор №9, е от изключителна важност за България и наш приоритет е да развиваме транспортната инфраструктура по това направление, част от което са обходният път и тунелът под Шипка, допълни министърът.
Фаза 1 на проект „Обход на гр. Габрово“, която се изпълнява в момента, се финансира със средства от ОП „Транспорт“ 2007-2013 г. Тя е на обща стойност около 95 млн. лв. и е разделена на 4 участъка и една етапна връзка. В нея са включени изграждането на 12 км нов път, 2 нови пътни възли, 4 нови моста и 1 тунел. Работи се и по рехабилитацията на 7 км съществуващ път, 2 пътни възли, 1 мост и по реконструкцията на 3 км съществуващ път.
Заради закъснелите с повече от година процедури по проекта всеки ден от 2015-а трябва да бъде използван, за да се довърши строителството на обходния път на Габрово, като валидността на европейското финансиране е до края на годината, обясни вицепремиерът Томислав Дончев. Изграждането на втория етап от отсечката е на финала. Предстои изпълнението на сложни пътни съоръжения в строителството на довеждата инфраструктура към тунела през балкана. Проблемът е в изключително закъснелите отчуждителни процедури и най-голямото предизвикателство е да се преодолее забавянето, посочи Томислав Дончев. За пореден път той потвърди, че тунелът под Шипка е приоритет, макар да е резервен в оперативната програма "Транспорт".
И "Хемус", и останаващата част от обекта, която е тунелът, ще се строят. Единственият отворен въпрос е каква част от цялата сума по двата проекта ще бъде европейско и каква част ще бъде национално финансиране, посочи Дончев.
В следващите месеци предстои отчуждаването на терените на над 600 собственици от Габрово и Стара Загора по трасето на обходния път, в чийто последен, пети етап, е предвидено тунелното преминаване през Стара планина.
Допълнителна информация от АПИ:
Проект „Обход на гр. Габрово” – Фаза 1 - участък от км 0+000 до км 20+124.50 и етапна връзка от км 0+000 до км 3+130
Обходният път на гр. Габрово е част от Транс-европейски транспортен коридор №ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението на транспортните потоци в посока Север – Юг.
Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът са:
Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа);
Фаза 1 от проекта, която ще се изпълнява през този програмен период /2007-2013/ включва следните участъци:
Етап І от км 0+000 до км 7+670, обща дължина - 7,670 км - рехабилитация
Първият етап започва от кръстовището, от което обходният път се отделя от път І-5 В. Търново – Габрово и завършва преди пътен възел “Поповци” на път II-44 Севлиево – Габрово.
Етап ІІ от км 7+670 до км 10+940.74, обща дължина - 3,270 км – рехабилитация и реконструкция
Вторият етап е от пътен възел с път ІІ-44 Севлиево - Габрово до с.Чехлевци (пътно кръстовище с път ІІІ-4404). Трасето на участъка минава западно от кв. Войново и завършва в село Чехлевци.
Етап ІІІ от км 10+940.74 до км 16+010, обща дължина - 5,069 км – ново строителство
Третият етап е от пътно кръстовище с път ІІІ-4404, с. Чехлевци до пътен възел „Дядо Дянко” на град Габрово (път III-5006).
Етап ІV от км 16+010 до км 20+124.50, обща дължина - 4,115 км - ново строителство и
Четвъртият етап е от пътен възел „Дядо Дянко” (път III-5006) на град Габрово до кв. Радецки (пътно кръстовище за етапна връзка до път I-5 – Шипченски проход).
Етапна връзка от км 0+000 (съвпадащ с км 20+124.50 от основното трасе) до км 3+130, обща дължина – 3,130 км – ново строителство
При км 20+124,50 източно от ВЕЦ “Малуша” се отделя в дясно етапна връзка, с дължина 3,130 км. Етапната връзка служи за връзка на обхода на Габрово с Шипченския проход /РП І-5/ и ще се ползва като алтернативен маршрут при евентуално, неотложно затваряне на тунела под връх Шипка.
Технически параметри на обекта:
Обща дължина: 23,254 км
Двулентов път с габарит 10,5 м
Проектна скорост: 70-80 км/час
Тунел: 1 бр. /540м./ от км 12+420 до км 12+960
Мостове и виадукти: 5 бр.
Пътни възли: 4 бр.
Кръстовища: 4 бр.
Статус на проекта: В ИЗПЪЛНЕНИЕ
Изпълнител: Консорциум "ПСВТ", ЕИК 176466756 с партньори:
"Хидрострой" АД – гр. Варна, ЕИК 103029862;
"Пътни строежи - Велико Търново" АД – гр. Велико Търново, ЕИК 104693344;
"Пътинженерингстрой - Т" ЕАД – гр. Търговище, ЕИК 835009611
Стойност на договор за СМР: 92 940 000 лв. с ДДС
Договор за СМР: РД-33-5/ 09.05.2013 г.
Дата на издаване на разрешение за строеж за Първи етап от км 0+000 до км 7+670: 15.05.2013 г.
Срок за изпълнение: 540 календарни дни
Гаранционни срокове:
- за СМР без пътни съоръжения: 5 години
- за пътни съоръжения: 10 години
Строителен надзор: ДЗЗД „Обединени консултанти”, ЕИК 176493618 с партньори:
„Трансконсулт - БГ” ООД – гр. София, ЕИК 121389659
„Трафик холдинг” ЕООД,– гр. Аксаково, ЕИК 103882376
„Рубикон Инженеринг” ООД – гр. Варна, ЕИК 130072501
Стойност на договор: 1 096 032 лв. с ДДС
Коментари (0)
Tweet |
|