Най-трудната част от строителството на Дунав мост 2 е показана в хитовия сериал на “Дискавъри” X-Machines, който представя най-авангардните проекти в света и уникалните технологии за осъществяването им.
Филмът за моста е включен в седмия епизод от втората поредица на X-Machines и представя новата генерация конзолни кранове, които се използват за пръв път в света от испанската фирма FCC в строителството на моста при Видин - Калафат.
Кранът може да повдига до 265 т на височина 40 м със скорост 6 м/мин, при това с прецизност до милиметър. Задвижва се от 2-мегаватов електрически двигател и се придвижва на колела.
Кадрите за филма са заснети от 4-членен екип през октомври 2011 г., когато започнаха производството, транспортирането и монтажът на 250-тонните сегменти от връхната конструкция на моста в плавателния участък на реката.
Броят на тези сегменти в плавателната част на реката е 178 и последният от тях бе монтиран преди дни - на 20 октомври, с което българският и румънският бряг вече са физически свързани и по тях може да се минава. Преди това в неплавателната част на реката бяха монтирани 300 сегмента, но с наполовина по-малко тегло - до 120 т, и с по-малки размери.
През последните 2 г. във Видин се извървяха над 400 инженери, проектанти и мостостроители от България, Испания, Русия, Сърбия, Германия, Италия и др., за да видят как се прави.
Съоръжението представлява вантова стоманобетонна конструкция с дължина 1971 м и отвор 180 м, с две пътни ленти за движение във всяка посока и електрифицирана жп линия между тях. За велосипедистите е предвидена алея с ширина 2 м.
Връхната конструкция в неплавателната част на реката, която е откъм българския бряг, е монтирана върху 8 стълба, а в плавателната част те са 4, но с много по-сложна конструкция. Всеки от четирите има в основата си 24 пилота на дълбочина до 78 м. За предпазване на фундамента на стълба от евентуални сблъсъци с кораби са поставени защитни елементи, всеки един от тях с тегло от 80 до 120 т.
Четирите стълба имат по 2 централни мачти, от които висят по 13 чифта стоманени въжета (ванти). Направени са от стоманена сърцевина от висококачествена стомана, със защита от полиетилен с висока плътност и метална тръба.
Те не са застопорени, за да могат леко да се приплъзват, и това ще дава възможност през летните месеци, когато материалите се разширяват от горещината, мостът да се удължава с около 60 см, каквито са изчисленията на инженерите. Такъв тип мостове се срещат най-често в Япония, за да издържат на земетръс.
Тъй като българският бряг е по-нисък от румънския, от нашата страна на моста е построена естакада, с която общата дължина на релсовия път ще е 3448 м, а на шосето - 3598 м.
Освен проектирането и строителството на моста обектът включва и строителството на прилежащата пътна и жп инфраструктура на българския бряг, която се изпълнява също от испанската FCC. Инфраструктурата обхваща изграждането на нова товарна жп гара и 7 км нова жп линия, реконструкция на съществуващата пътническа гара и строителство на осем пътни възела. Четири от тях минават над жп линии, а останалите четири свързват различни пътни направления на околовръстното шосе на Видин. В края на септември за движение бяха отворени всичките осем пътни и железопътни надлези.
По време на строителството мостът бе своеобразна туристическа атракция, защото освен тесни специалисти във Видин идваха хора от цялата страна и от чужбина, за да го видят. Миналия месец съоръжението бе посетено от представители от дипломатическите мисии на Чехия, Германия, Русия, Словакия, Белгия, Виетнам, Израел, Австрия, Румъния и Сърбия./"24 часа"
Коментари (0)
Tweet |
|