Екип на EconomyNews.bg/ Region.bg
Днес китайската компания Great Wall съвместно с българския си партньор Litex Motors откри завода си в България. „Това е първият завод на китайски производител, който ще произвежда в Европа и за Европа”, казва в интервю за АФП маркетинговият директор на Litex Иво Деков. В завода са наети 150 служители, които ще сглобяват 4000 автомобила годишно с внасяни от Китай части. „Но производството ще се разшири, след развиване на пазарите тук и в европейските държави . В зависимост от търсенето можем годишно да произвеждаме 50 000 автомобила с 2000 работници на две смени, или 71-72 хил. машини на три смени”, уверен е Деков. Квалифицираната и конкурентна работна ръка в България, както и ниските данъци, правят България идеална база за навлизането на европейския пазар на Great Wall.
Все по ясно става, че китайците залагат сериозно на завода в Баховица, за да успеят в следващите 5-6 години да постигнат 5% от пазара на Източна Европа.
Възможно ли е това обаче? Съмнението се прокрадва от факта, че например двигателят монтиран на един от моделите, които ще се сглобяват в Баховица, е пуснат на пазара около 1980 година. Ето коментарът на Litex Motors за EconomyNews.bg.
„Пикапът Steed се предлага в България с последната ревизия на двигателя Mitsubishi 4G63 (за 2.0L модела) и 4G69 (за 2.4L модела). 2.4L моделът Hover - единственият, който се предлага у нас – е със същата версия на 4G69. Двигателите от серията 4G6, които се използват за автомобилите Great Wall, прилагат модерна технология и покриват всички изисквания на ЕС. Те отговарят и на строгия стандарт за вредни емисии ЕВРО 5. Тези агрегати са характерни със своята здравина и устойчивост. Употребата им показва дълъг живот и пробег на машината без нужда от сериозни ремонтни дейности.”
Двигателите на Great Wall
Great Wall предлага модели със следните двигатели. Според данни, публикувани на официалния сайт (http://www.gwm.com.cn/brand/suv/havalh5-zhz.asp?id=1), моделът Hover H5 се предлага в 4 разновидности - два дизелови двигателя, разработка на Great Wall, и два бензинови двигателя, разработка на Mitsubishi. Дизеловите двигатели са GW4D20 и GW2.5TCI , с работен обем съответно 2.0L и 2.5L, а бензиновите са Mitsubishi 4G63 и 4G69, с работен обем съответно 2.0L и 2.4L (предлаган в България). Прави впечатление, че моделите, предлагани на китайския пазар, покриват стандартът ЕВРО 4. Каква е разликата? От 1 януари 2011г. се забранява регистрацията на нови автомобили на територията на ЕС, които не покриват ЕВРО 5 стандарт за вредни емисии. Очевидно предлаганият у нас 2.4L двигател от версията 4G69 е претърпял известни промени, за да покрие европейските изисквания. В противен случай, цялото производство на завода в Баховица щеше да е насочено към Русия, Турция, Украйна и други страни извън ЕС.
Двигателите на Mitsubishi от серията 4G6 се характеризират със здравина, устойчивост и дълъг живот. Семейството двигатели 4G6 на Mitsubishi са известни още като “Sirius 80” и се появяват за първи път на пазара през 1980 г., под капака на Mitsubishi Lancer EX (с 1.8 литровия 4G62). 4G6 е едно от 12-те семейства двигатели на Mitsubishi с по четири цилиндъра, а цилиндровият им блок е отлят от чугун. Асоциират се с един от бестселърите на Mitsubishi – Lancer Evolution, като първите девет поколения на модела са базирани на 4G63.
На същите двигатели се доверява и южнокорейската компания Hyundai за по-старите модели на Elantra и Sonata – познати у нас като изключително надеждни и безотказни (неслучайно са едни от най-често срещаните таксиметрови автомобили в София). Към днешна дата, двигателите от семейството Sirius 80 продължават да се използват в Mitsubishi Eclipse (4G69), Galant (4G69) и Triton (4G64), но двигателите се търсят основно от 4 китайски производители – Great Wall Motor, Chery Automobile, Brilliance Auto и BYD Auto. Фактът, че Sirius 80 двигателите продължават да се използват за производство на нови автомобили, въпреки 32-годишната си история, еднозначно говори за тяхната издръжливост.
Битката между водещите компании в бранша обаче е меко казано жестока, а развитието на технологиите позволява разработването на нови двигатели, които се отличават с по-нисък разход на гориво. Затова през 2005г., Mitsubishi лансира своето ново поколение четирицилиндрови двигатели – 4B1, в съвместна разработка с „Хюндай” и „Даймлер Крайслер”. Новото семейство двигатели 4B1 са по-икономични и за разлика от 4G6 цилиндровият болт е изработен от алуминий. През 2007г., 4B1 заменя 4G6 в последния модел на Lancer Evolution (десето поколение) а интересът към новия двигател бързо преминава отвъд границите на Япония. През 2008г. „Пежо” и „Ситроен” започват да го предлагат за новите си SUV модели съответно 4007 и C-Crosser. Френските автомобилопроизводители се спират на 4B12 - 2.4L двигател, с мощност 170 к.с. и среден разход 9.4л./100 км, а година по-късно същия влиза под капака на компактния SUV „Мицубиши” Outlander. През 2009г. официално е представен Hover Н5 (4 години след разработването на 4B1), но китайският SUV се предлага с по-стария четирицилиндров 4G6, разполагащ с работен обем от 2.4L, 136 к.с. мощност и среден разход 10.3 л./100 км.
Great Wall - позиции на пазара
По данни на Международната организация на производителите на автомобили (OICA), групата Great Wall Motor Company е на 30-то място от 47-те най-големи производители на коли (на първо място е Toyota Motor Corporation, a ПСА Пежо-Ситроен е на 8-мо място). Според Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), през 2011г. Great Wall са продали 486 800 превозни средства, което ги нарежда на 10-то място сред китайските автомобилопроизводители.
Фердинанд Дюденхофер, цитиран от агенция „Синхуа”, заяви в качеството си на наблюдател на източноевропейския автомобилен пазар, че очакванията на Great Wall Motors са 5% пазарен дял след 5-6 години.
Факт е, че големите производители в Европа не могат да си позволят да използват двигател, който не е достатъчно конкурентен на останалите гиганти в индустрията. От тази гледна точка, не е реалистично да търсим сравнение между Great Wall, чиито амбиции са за 5% пазарен дял в Източна Европа, с утвърдени автомобилни производители от Стария континент като „Ситроен” и „Пежо”. Колкото до въпроса дали е възможно да постигнат този пазарен дял – практиката показва (да вземем за пример румънската „Дачия”), че ниска цена и комбинация от добри технически характеристики и сервизно обслужване, е съвсем успешна формула. Към момента обаче е твърде рано да се дават оценки за автомобил, който още не е навлязъл на пазара.
Мнения от форуми
Собственици и шофьори на автомобили марка Great Wall споделят впечатленията си в автомобилен форум OffRoad-Bulgaria, като се съобразихме с изричното предупреждение за дилъри на Great Wall, които се представят за собственици и правят скрита реклама на автомобилите край Ловеч, затова се опитахме да отсеем обективно мненията и акцентирахме на личните впечатления. Запазен е стилът и правописът:
„СПИДИ”, собственик на Great Wall Steed 5, на 2 200 км:
„Впечатления не мога да дам обективни, защото не съм имал пикап, нито съм имал някакъв джип или СУВ. Отначало ми се стори немощен, но вече се поотъпка и ми се струва добре като вървеж. Дойде с някакви уж все сезонни гуми, китайски. В снега нищо не става от тях.Сложих му БФ Гудрич Уинтър Слалом.С тях се справя добре според моите критерии.Не ми изглежда достатъчно висок отпред. Предната броня е цялата пластмасова и доста голяма,според мен няма да издържи в сериозни коловози, ще падне бързо. Товарният отсек има серийно защитно покритие, прилича на някакъв битум - 3-4мм. е дебело. Седлото на седалките е късо според мен, аз съм 188 см. Иначе е прилично широко, единствено задният ред седалки ще е неприятно използваем от хора по-високи от 185 см. От задно към двойно (предаване) и обратно минава мигновено, но към бавни (предавки) и обратно се бави около 5 до 10 сек. Друса доста, но не знам до колко съм критерий, защото едната ми кола е Ситроен С6. Вече две седмици ме бавят с обещаните газови уредби, течна фаза били. Друго не се сещам за сега.”
„rexty” за Great Wall Steed 5:
„Този пикап не е нищо друго освен пълно копие на ISUZU D-Max (дори и в детайли по интериора). Не казвам нищо лошо, но по мое мнение отстъпва от Исузу особенно при дизеловия си вариант, който можах да тествам. Може би и тестовия автомобил не беше съвсем изправен, но основните проблеми бяха с
превключването на различните режими на раздатката - много бавно и с условности. При 6 скоростната кутия 1-ва и задна могат да се сбъркат без проблем (няма никакъв ограничител). Има ограничение на максималната скорост на 4Н до 70км/ч. За обявените 150 к.с. двигателят се държеше доста мудно-сравнено с Хайлукс или Амарок по 120к.с.”
“Rado” за Great Wall Steed 5:
„При бензина нямаше никакви ограничения вървеше си на 4Н до колкото го настъпиш и нямаше проблем, аз 130км/ч с включен 4Н. На мен ми направи впечатление, че съединителя е малко рехав и ако го назориш малко започва веднага да мирише на феродо.”
Събитието На церемонията по официалното откриване на завода на Литекс Моторс присъстваха представители на правителството, посланици, местната власт, партньори, представители на медиите, др. Специално за събитието у нас пристигна и президентът и изпълнителен директор на Great Wall Motor – г-жа Ван Фън Йн.
„Дългоочакваната българска мечта за родно производство на автомобили е вече факт”, посочи по време на официалното събитие изпълнителният директор на Литекс Моторс г-н Илия Терзиев. Изграждането на завода започва с подписването на договор за сътрудничество между Литекс Моторс и Great Wall Motor през есента на 2009 г. Две години по-късно, през ноември 2011 г., в завода се произвежда и първия автомобил от тестовата серия, който покрива високите стандарти за качество в индустрията. С откриването на завода започва и серийното производство на българските автомобили за пазарите в страната и чужбина.
Поточните линии в завода включват 84 работни станции за производство. Всеки автомобил преминава през 7 различни точки на контрол на качеството. Системата за управление позволява всяка една операция по колата да бъде индивидуално проследена и да се проверява качеството и крайния резултат от работата на всеки отделен служител. Всеки автомобил има индивидуален паспорт за качество.
На снимката: президентът и изпълнителен директор на Great Wall Motor – г-жа Ван Фън Йн.
Коментари (0)Tweet |
|