EconomyNews.bg
Варна е наричана морска столица на България. Но през последните 20 години конкурентът Бургас се развива по-устойчиво и логично взе преднина, а към момента е един от най-добре развитите градове с показатели, съпоставими с тези на София. През това време Варна поизгуби блясъка си и дори природата се обърна срещу нея – помните жестокото наводнение миналата година в кв. „Аспарухово”, взело жертви и нанесло огромни материални щети. Година по-рано Пламен Горанов се самозапали, а впоследствие почина, пред сградата на Общината в знак на протест срещу случващото се във Варна и начина й на управление.
Последните думи са едно от обясненията защо двата морски града се развиват неравномерно. Разковничето за процъфтяването на който и да било град е последователно управление и приемственост. Вярно, че Варна бе ръководена от един и същи кмет в продължение на цели четири мандата, но според самите варненци именно той е нанесъл най-много вреди на града. В допълнение политическото му „оцветяване” – ДПС, БСП, ГЕРБ, говори само за едно, а именно, че водещо е било желанието за власт, а не реално намерение да допринесе за развитието и благосъстоянието на Варна. От друга страна, на юг сме свидетели на дълго управление на кмет от БСП, последвано от два мандата управление на ГЕРБ. Мълвата гласи, че настоящият кмет се допитва понякога до предшественика си, а той, от своя страна, не злослови по адрес на младия си наследник.
Все пак в последно време във Варна се случват и добри неща. Говорим не само за приятни събития като домакинството на мачове от Световната лига по волейбол, които се изиграха в ремонтирания Дворец на културата и спорта, или откритият наскоро уникален пеещ фонтан. Бизнесът се раздвижи. Според най-ново проучване на Manpower, Варна е един от градовете, където се очаква компании да разкриват нови работни места. Шведската верига за мебели IKEA откри първия си център за поръчки във Варна. Чрез него клиентите на веригата могат да разгледат и тестват продуктите, както и да поръчват артикули, налични в магазина в София. Ръководството на „Пристанище Варна“ ЕАД проведе среща с представители на корпорация „Сайгон Нюпорт“ (Saigon Newport), Виетнам, която е проявила интерес да инвестира в българското пристанище. А при посещението си в Туркменистан вчера премиерът Борисов предложи да се развива редовен товарен железопътен превоз Варна - Туркменбаши през Поти, Тбилиси и Баку.
В Бургас не спира обновяването на междублокови пространства и градинки, санирането, а в допълнение напредва изграждането на Индустриално-логистичен парк, разположен в Северната промишлена зона на града. Той е директно свързан с пристанището чрез ЖП линия, а Пътен възел Запад ще го свърже пряко и с автомагистрала “Тракия”. Индустриалният парк разполага с терени с размери от 2 до 30 декара, като общата площ на зоната е 238 декара. Към момента е завършен първи етап по изграждане на вътрешната инфраструктура. До края на 2015 г. е предвидено приключването и на втория етап, който включва проектиране и изграждане на оптика и ел. инсталации, както и вътрешната улична мрежа. През 2014 г. приключва и изграждането на канално-помпена станция, която осигурява инфраструктурата на около 1/3 от територията на парка.
Какво предстои оттук нататък за Варна и Бургас? Вероятно решаващи ще са местните избори. И двата града имат огромен потенциал, еврофондовете и различни други програми са налице, остава да има воля и желание за развитие, както от страна на управниците, така и от самите граждани.
Коментари (0)Tweet |
|