RegionBG

bg iconНачало » Новини » Тема Region.bg » България център на балканския туризъм
България център на балканския туризъм
24 Ное 2014 11:43:51    |    821    |    Коментари: 0
pic

Елица Стефанова
“Go2Balkans” - първи В2В туристически форум за страните от Балканския регион ще се състои на 26 ноември в Интер Експо Център – София. Идеята е да се обедини туристическия бизнес на балканските страни и да се изработят общи пакети. Участие са заявили над 100 туроператори от България, Македония, Сърбия, Гърция, Румъния, Германия, Великобритания, Мароко, Индия. Ще има представители на Министерство на Туризма на Република България, Агенция по Туризъм на Република Македония, Туристическа организация на Белград - Сърбия, туристически асоциации, общини и туристически центрове, туроператори и туристически агенти, хотели и хотелски вериги, културни институции, медии и журналисти.

Замисълът

Вече повече от 10 години се лансира идеята за общ туристически продукт с участници Албания, Босна и Херцеговина, Гърция, Кипър, Македония, Румъния, Словения, Сърбия, Турция, Черна Гора и Хърватия. България би могла да се превърне в център на балканския туризъм. Частично подобно сътрудничество съществува и сега, но целта е да се разшири мащаба, да се регламентират дейностите, за да може да се рекламира успешно и да се засили тяхното предлагане. От друга страна, подобно обединение може по-лесно да се продаде, тъй като поотделно никоя от страните не е достатъчно позната и атрактивна за туристите от по-далечни дестинации като САЩ, Канада или Южна Америка и Индия.

Чуждият турист вече не се вълнува от традиционните дестинации като Франция или Италия, тъй като те не могат да го изненадат с нищо. Тенденцията е да се търсят нови култури, приключенски туризъм, на фокус са също културно-историческия и еко туризъм. Целта на предстоящата среща в София е именно тази – да се оформят общи балкански пакети и според търсенето да се начертаят маршрути и да се включат конкретни места за посещение.

Инициаторите

Идеята и инициативата идва от туристическия бизнес в лицето на членове на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), които учредяват консорциум Go2Balkans. Основната цел на консорциума е да се привлече интереса на туроператори от цял свят към предлаганите туристически услуги в България и другите държави на Балканите.
Събитието е провокирано от отказа на държавата да подкрепи бранша на участие в най-голямата среща на водещите туристически играчи - ASTA Destination Expo, която тази година ще се проведе в Маракеш, Мароко. Година и половина АБТТА участват в организацията на събитието, имало е дори индикации, че България може да спечели домакинство. „Без подкрепата на държавата нямаше как да участваме в това мероприятие или което и да било. Финансирането не е най-важното условие”, каза Байко Байков, председател на АБТТА. Той уточни, че форумът Go2Balkans например се финансира изцяло от фирмите в консорциума. По думите му, отделен въпрос е, че тази година е бил заложен огромен бюджет за туризъм, който обаче е бил разпилян или неизползван. Воля това да се промени е заявила Николина Ангелкова, която в качеството си на министър на туризма ще открие форума.

Възможни пакети и куриози

Възможна комбинация е тур България-Сърбия-Македония – северозападните територии у нас са най-слабо развити, но и най-аткрактивни, защото са непознати.
Гърция и Турция, както и Румъния също са много важни за страната ни, тъй като са по-популярни, имат по-развит туризъм и по-лесно биха привлекли чуждестранни туристи.

Има вариант за 10-дневен тур Албания-Македония-България и обратно с по три нощувки във всяка страна. България може да използва да се включи и в оста Белград-Истанбул или т.нар. Via Diagonalis. По-голямата част от маршрута преминава през нашата страна, като дори може да се търси еврофинансиране за разработването на туристически пакет, смятат туроператори.

Едно от затрудненията пред България са недостатъчно развитите въздушни връзки. Македония например е удвоила въздушните си съобщения, а Сърбия дава индикации, че е на път да се превърне в хъб на Балканите след стратегическото партньорство между Air Serbia и Etihad Airways. Това е добре и за нас, посочи Байко Байков, който уточни, че за осъществяването на турове между няколко балкански страни вариантът е пристигане със самолет до някоя от тях и след това придвижване с автобус.

Изключителна рядкост са 4-седмични програми на Балканите предимно за американски туристи. За тях обаче България предизвиква асоциация с гладиатори, Спартак и понякога прабългари.

Най-голямото желание на всички туроператори е да се увеличи времето, което чуждите туристи прекарват у нас. Като абсолютен антирекорд беше даден за пример 16-часов престой, включващ дегустация на храна и вино, посещене на музей и баня и шопинг.

Естествен приемник на туристическите пакети са общините. Като препоръка към местните общности бе отправена идеята да разработват повече аматьорски спектакли – нестинари, кукери и др.

Балканите отвън изглеждат много пъстри с цялото разнообразие от природа, храни, напитки, история и обичаи. Въпросът е това да се оформи в атрактивен туристически продукт.
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България