RegionBG

bg iconНачало » Икономика » Сектори » Български фирми ръст на чужди пазари
Български фирми ръст на чужди пазари
23 Апр 2012 09:00:00    |    1329    |    Коментари: 0
pic

Ива Стойкова
507 договора, 637 фирми, 69 международни изложения, 13 търговски мисии са реализирани по проект за насърчаване на родни компании.
Проектът „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия” навлиза в своята трета последна година - повод за междинна равносметка. Бенефициент по проекта, финансиран чрез ОП „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика” 2007-2013, е Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП). Общият бюджет за 36-те месеца е 27 396 493 лв. (14 007 604 евро). На финала на втората година от проектния период, Агенцията оповести резултатите от постигнатото до момента по основната цел- по-силно присъствие на българските компании на чуждите пазари и използване предимствата на европейския пазар за родните предприятия.
637 български компании са участвали в 69 международни панаири и специализирани изложби. Само през първата проекта година 257 малки и средни предприятия са провели общо 8 415 срещи, а сключените договори за износ са 474. Благодарение на тези участия в чужбина, 56% от фирмите са отчели средно 15% ръст на експорта.


162 предприятия са участвали в 13 търговски мисии в Германия, Испания, Финландия, Белгия, Виетнам, САЩ, Китай, Украйна, Израел, Русия, Мароко. Участниците са от секторите козметика, биопродукти, мебелна промишленост, ИКТ, ХВП, машиностроене, строителство, електроника и електротехника, химическа промишленост. В рамките на тези мисии са осъществени 600 бизнес срещи. 96 от фирмите са постигнали договорености за подписване на договори още в рамките на самите мисии. 41 компании са договорили износ и съвместна дейност с местните партньори. 33 договора са сключени по време на търговски мисии, а общо 507 са всички договори за износ, резултат от участията по проекта.
ИАНМСП е организирала и 5 международни форума, както и 54 информационни срещи във всички областни центрове в страната за популяризиране на проекта в национален мащаб. Логично, най-обсъжданата тема по време на тези срещи е бил износът, а фирмите-участнички като цяло са доволни от сътрудничеството си с ИАНМСП.

За повече активност на фирмите призоваха представителите на ИАНМСП. Специално за нуждите на българските предприятия, в рамките на проекта бе създаден и вече функционира Националният експортен портал (www.export.government.bg). Неговата основна роля е да поддържа база данни за експортно ориентираните фирми и да бъде допълнителен инструмент за навлизането и позиционирането им на външните пазари. Порталът стартира официално на 16 септември миналата година, а до днес е бил посетен от 16 270 потребители, като 1 774 са регистрирани. 184 фирми са актуализирали своята информация на портала и са публикували 57 оферти.

Дейностите по проекта са общо осем, като най-сериозни са заложените средства за международни изложения- 18 515 000 лв. От тях до момента са изразходвани около 7 млн. лв.

До края на проекта предстоят още 46 изложения.
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България