Данаил Алеков
След броени дни, на 21 февруари официалното ще бъде открит автомобилният завод на китайската компания Great Wall в село Баховица, недалеч от Ловеч. Първият сглобен автомобил - хечбекът Volex C10 бе готов в средата на ноември, освен него тук се произвеждат пикап Steed 5 и SUV Hover H5.
Естествен е въпросът какви са шансовете на китайските коли да пробият първо на българския пазар, а по-късно и на европейския, каквото е намерението на компанията и на нейния българския партньор Litex Motors?
Каква е формулата на Great Wall
През последните години в Източна Европа се наложи само една марка от Балканите – румънската „Дачия”. Това се постигна чрез ниска цена на колата плюс относително добри технически показатели, които не са показателите на германските гиганти, но покриват приетите за Европа нива.
Great Wall очевидно също залага на ниска цена, добри технически показатели, сервизни условия и кредитиране.
Екипът на EconomyNews.bg съпостави техническите характеристики на китайските коли с тези на най-продаваните в България автомобили през миналата година в конкретния ценови сегмент. Ето какво показват те.
Сравнение на основните технически показатели на Great Wall Volex C10 и хечбек модели на други марки
Сравнение на основните технически показатели на Great Wall Hover H5 и SUV моделите на други марки
За да се сравнят двата модела – Volex C10 и Hover H5 с останалите марки от този ценови сегмент, се спряхме на най-евтините модели на някои от хечбек и SUV автомобилите, предлагани на родния пазар.
Ясно е, че Hover H5 не може да конкурира BMW X5, затова в сравнението сме включили джиповете Dacia Duster, Skoda Yeti, Nissan Qashqai, KIA Sportage и Hyundai ix35, избран за 4х4 автомобил на годината през 2011 г.
По отношение на хечбек автомобилите в сравнителната таблица сме включили Dacia Duster, Skoda Fabia, Lada Kalina, Citroen C3 и Peugeot 206+.
Трябва да се има предвид, че от въпросните модели са избрани тези, с най-ниска цена, поради което има разлика в кубатурата на двигателя (в полза на Great Wall), а от там и в някои други технически характеристики.
Така например хечбекът на Skoda Fabia с двигател 1.2 HTP струва 16 478 лв., а същият модел, но с двигател 1.4 TSI - 36 980 лв. Естествено, в таблицата сме включили този за 16 478 лв., защото както стана ясно, цената е определящият фактор в повечето случаи.
Като цяло според експерти китайските коли, произведени край Ловеч, не са лишени от предпоставки да се наложат на пазара. Дали това ще стане обаче, само времето ще покаже. По-важно е, че с построяването на завода започва да се възстановява автомобилостроенето в България - отрасъл с дълга история и много проекти. За да се стигне до трайно развитие на този отрасъл в родната икономика, е важно проектът на Great Wall да успее в битката с утвърдените европейски производители, които са на пазара в страната от години.
Автомобилостроенето в България
Ловеч, градът на люляците, е най-големия център на автомобилостроенето в миналото. В бившия завод „Балкан” освен самолети, са произвеждани едноименните мотоциклети и лекотоварни автомобили, микробуси „Рила” и, разбира се, автомобилите с марка „Пирин-Фиат” (съвместен проект на „Балканкар” и FIAT). Историята на българското автомобилостроене съвсем не се изчерпва с дейността на завод „Балкан”.
Във Варна през периода 1936-1947г. се произвеждат прословутите автобуси „Херкулес” в едноименния завод край Аспарухово, а автомобилостроенето в морската столица е „съживено” в началото на 90-те, когато започва производството на леки автомобили „Ровър” в завод „Родакар”.
Друг голям център от този сегмент в родната индустрия е Шумен, където в завода за товарни автомобили „Мадара” се произвеждат камионите ГАЗ и „Мадара”.
Със славно минало е и завод „Чавдар” в Ботевград, произвеждал автобуси и тролейбуси „Чавдар” в периода 1924-1999г., които освен за родния пазар, се изнасят в Гърция, Северна Корея, Афганистан и други страни.
ДСО „Металхим”, включващо всички военни заводи в България, започва амбициозно производство на леки автомобили “Рено” 8 и „Рено” 10, под наименованието „Булгаррено”. Първите бройки са сглобени във военния завод в Казанлък през 1966г., а след това монтажната линия се премества в Пловдив, като паралелно с това в града под тепетата се произвеждат и спортните „Булгаралпин”.
В завод „Болшевик” в Габрово през 1967г. започва производството на кросовите мотоциклети „Янтра” 125М, които така и не успяват да се наложат на пазара. В столицата инж. Велизар Андреев произвежда няколко спортни автомобила „София”, с дизайн на Шевролет „Камаро”, но политическия режим не му позволява да ги въведе в серийно производство.
Сред по-новите проекти на автомобилостроенето у нас е производството на леки автомобили „Намко Пони” в периода 1994-1995г., което се осъществява в Завода за инструментално оборудване (ЗИО) – Дупница. За съжаление са произведени едва 30 бройки и дейността е преустановена.
В завод „Кента”, град Омуртаг са произвеждани небезизвестните тролейбуси „Шкода”, а към момента заводът продължава на функционира и е единственият действащ производител на автобуси („Кента”) у нас.
Коментари (0)
Tweet |
|