Пазарът на бизнес имоти се възстановява и оценката за първото полугодие на 2014 г. е умерено оптимистична. Това са наблюденията на консултантската фирма за имоти Forton, стратегически партньор за България и Македония на глобалната компания Cushman&Wakefield.
През първите 6 месеца на 2014 г. са приключени сделки на стойност 25,6 млн. евро, в което не се включват тези за Сити Център София и хотел „Кемпински”. Прогнозата за 2014 г. е общият обем на пазара да е 130 млн. евро, съобщи Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton. Политическите трусове и събитията в банковата система настъпиха в края на шестмесечието и затова евентуалното им влияние върху пазара все още не може да се усети. Forton отчита, че през 2013 г. инвестициите в бизнес имоти са възлезли на 66 млн. евро, като в този пазар влизат покупки на завършени бизнес сгради, както и земя за строителство.
По предварителни данни за H1 на 2014 г. са завършени 10 инвестиционни сделки срещу 5 през същия период на миналата година. Ръстът е подсилен от първата инвестиционна сделка с чуждестранен инвеститор от 2011 г. насам, а именно тази за Сити Център София.
Тенденция е търговските площи да отнемат първото място от хотелите, след като Revetas Capital Recovery Fund придоби Сити Център София. Според информацията, с която разполагат специалистите от Forton, новият собственик ще запази имота като търговски център и ще се опита да го препозиционира. Предполага се, че тази сделка ще се отрази съществено на имотния пазар.
Като цяло се наблюдава стабилизиране на ритейл пазара. Добър признак е, че Панорама мол в Плевен отвори врати с 80% заети площи. В София заетостта в моловете в масовия случай е 90%, с изключение на изпитващия затруднения Сити Център София.
Големите сделки:
2013 г.: Панорама мол, Плевен и хотел Hilton, София
2014 г. Сити Център София и хотел Родина, както и хотел Кемпински, която е в развитие
Цени наеми:
София: 21,5 евро/кв. м.
Страната: 12-16 евро/кв.м.
Бул. „Витоша”: Ръст от 10%, в момента - 44 евро/кв.м.
Друга тенденция е експанзията на големите търговци и компаниите, основно IT и аутсорсинг, извън София. Веригите избират Стара Загора, Пловдив и Бургас, също така Плевен и Велико Търново, макар и в по-малка степен. Причината за това е появата на нови търговски центрове с нови концепции, предлагащи повече услуги на едно място - подобно на Paradise Center в София, който е първият Life style мол с над 30% площи за развлечения и забавления.
Търговските центрове в България проявяват все повече гъвкавост и оригиналност. Такъв е случаят с Мол Варна. След като голяма хранителна верига се изтегля оттам, а в близост е обект на друг конкурент, мениджърите на мола решават да направят пазар за български млечни, месни, хлебни изделия. На малки щандове и с пресъздадената атмосфера на стар градски площад пазарът на Мол Варна възкресява духа на градската чаршия от 19 век с традиционните продукти, с качеството на прясната натурална храна, с вкуса на старите рецепти и уюта в обстановката на минали столетия. В пекарната, например, се предлагат над 70 вида хляб, произвеждан на място по стара технология, без химия, а с натурални съставки и печен на плоча. Има и гръцки кулинарен кът, който съжителства с български биологични храни и напитки.
Интересът към търговски площи с потенциал за преструктуриране остава силен, макар, че кредиторите, настоящите собственици и бъдещите инвеститори трудно постигат съгласие за цената. Шансове за възстановяване имат търговски проекти, които са изградени по международни стандарти и имат привлекателно местоположение, но високото равнище на задлъжнялост и липсата на професионално управление пречат да реализират пълния си потенциал. Кредиторите все още предпочитат да подкрепят проектите, в краен случай – да ги придобият. Това дава възможност на компании като Forton да навлязат на пазара чрез оперативно управление на подобни имоти, коментира Мая Балтаджиева, мениджър „Управление на имоти” в компанията.
Инвестиционният пазар е подкрепен от ръст на сделките със земя. От началото на годината има 5 значителни сделки. Към това се прибавя и завръщането на строителните предприемачи, които постепенно размразяват обекти.
Коментари (0)
Tweet |
|