Виена, Кармелита Денева, Ива Стойкава, специални пратеници на Region.bg *
Трамваите във Виена се движат вече повече от 100 години дори по най-мъничките и криволичещи улици, създавайки усещането за уют. Всъщност гъстотата на трамвайната мрежа в австрийската столица е на шесто място в света. Добре развито е и метрото, въпреки че строителството му започва сравнително късно – едва в началото на 70-те години. За сметката на това днес е любимото превозно средство на виенчани. Преди него Виена е имала градска железница, откъдето са наследени най-старите станции. Те са по линиите 4 и 6, а някои от тях са дело на най-известния архитект на Австрия Ото Вагнер (от времето на сецесиона). В допълнение се движат уникални екоавтобуси. Няма тролеи, защото те не са толкова мобилни като автобусите и заради добре изградената трамвайна мрежа.
Градският транспорт със сигурност е удобен и добре развит, но каква е цената за това и как се постига разказа специално за Region.bg Ана Мария Райх, връзки с обществеността на общинското предприятие за градски транспорт Виенски линии.
Кой управлява обществения транспорт на Виена?
Предприятието Виенски линии (Wiener Linien) е 100% собственост на община Виена и управлява автобусите, метрото и трамваите, с изключение на бързия влак Schnellbahn (S-Bahn), който също се движи в рамките на града, но е към железниците. Предприятието е изнесено от общината и е част от холдинг Wiener Stadtwerke Holding, където са концентрирани най-големите фирми за услуги на Общината – за електроснабдяване, транспорт и погребални услуги. Служителите в отдела за транспорт са 8400, от които половината са заети директно в транспорта като водачи на автобуси, метро, трамваи.
Колко струва билетчето?
Виенчани рядко използват единичен билет, който струва 2,10 евро. Това по-скоро е удобен вариант за туристите и гостите на града, като те могат да си купят например и седмична карта за всички линии на градския транспорт на цена 15,80 евро. Постоянно живеещите във Виена предпочитат да имат годишна карта и това е логично, защото тя струва 365 евро, т.е. по 1 евро на ден. На година се продават около 540 хиляди карти. Политиката на Виенски линии е колкото се може по-дълго да задържи непроменена цената на годишната карта, въпреки че предприятието също е изправено пред растящите сметки за енергия, персонал и др. Средно дневно с градския транспорт на Виена пътуват 2,5 млн. души. От тях 1,5 млн. са в метрото и това е естествено, защото в един вагон се побират до 800-900 човека.
Има ли нередовни пътници?
Ако в София пътниците без билети са част от градския пейзаж и години наред опитите да се овладее тази тенденция остават безуспешни, във Виена са намерили решение. Въпреки, че там системата е напълно отворена – без бариери в метрото или апарати за чекиране в другите превозни средства, нередовните пътници са едва 3%. За сравнение, в Лондон, където има ограждения, те са 2%. Виенски линии се водят от принципа, че свободният достъп до градския транспорт е право на всички, особено за майките с деца, възрастните или хората с увреждания. Каква е тайната тогава? Отговорът се крие във високите глоби. Еднократната санкция е в размер 103 евро. С други думи, ако един пътник бъде глобен три пъти, това е почти цялата сума за годишна карта за градски транспорт. Идва следващият въпрос – как се контролират пътниците? Контролът се извършва от служители на Виенски линии. Контрольорите са облечени цивилно. Периодично служители, но вече в униформи, застават на изходите на метрото и правят проверки. Основният принцип, който общинското предприятие очевидно успява да възпитава у гражданите, е, че не си заслужава да се пътува гратис.
На печалба ли работи предприятието за градски транспорт?
Тук Ана Мария Райх, усмихвайки се, каза: „До колкото знам няма обществено предприятие за транспорт, което да е на печалба. Но ние сме на доста добър път, защото успяваме да покрием 2/3 от нашите стопански разходи чрез продажбата на билети. Останалата 1/3 от разходите ни се поема от общината. Тези субсидии са много важни, за да можем не само да запазим на същото равнище това, което имаме, но и да го развиваме. Всички нови придобивки и закупуването на транспортните средства ще са непосилни за нас без помощта на община Виена”.
Развитието на градския транспорт във Виена
Акцентът е върху цялостната транспортна мрежа, така че да се запази нейната привлекателност като средство за придвижване. Последният голям строителен обект е продължението на метрото по линия U2 в посока към новостроящ се град на езеро - Seestadt Aspern. Паралелно с този голям строителен обект, е разширена трамвайната мрежа. Например в 22-и район са направени две нови трамвайни отсечки. Характерно за общината е, че често се включват няколко отдела при осъществяването на даден проект. Например, ако се поставят нови релси на по-голяма отсечка, работата се координира така, че всеки отдел бързо да свърши своята работа. Съвместно с МА28 на общината – отделът за благоустройство на града, изграждаме и поддържаме тротоарите около спирките на градския транспорт.
Трите нови станции на метрото по линията U2 са надземни, дори леко повдигнати във въздуха. Общата им стойност е 360 млн. евро, като община Виена и държавата си поделят разходите. Безпрецедентно е още в ранния етап на строителство на нов квартал, да има лесно достъпна и добра транспортна мрежа. Досега новите квартали години наред чакаха да се появи градски транспорт. Ето защо бъдещото градче е много атрактивно.
Най-голямата гордост на Виенски линии
Безспорно, това е e-Bus или електрическ автобус, с който общината влиза в световните новини. От есента на 2012 г. тези автобуси се движат в центъра на града, т.нар. City Bus. Особеното е, че накрая на всеки курс те се зареждат чрез специално повдигащо устройство, което се включва към електрическата мрежа на трамваите. За да ги видят идват посетители от цял свят, тъй като системата за зареждане е изключително оригинална и няма аналог в света. Самите автобуси са италианско производство, а зареждащото устройство е на Siemens. Гостите на града могат да видят нагледно как става зареждането по всяко време на Schwarzenbergplatz. През деня зареждането трае десетина минути, като пълното зареждане става през нощта в депото. Знаехме, че това е нещо иновативно, но не смятахме, че е световно събитие до момента, когато интерес проявиха The New York Times и други чуждестранни издания, признава събеседничката ни. Автобусите са по-малки от обикновените, но експертите на Общината работят по разширяването на мрежата от електрически автобуси, защото това е бъдещето на Виенски линии.
Питаме и за други добри практики. Разбираме, че при трамваите има проект EcoTram. В сътрудничество с Техническия университет и много други партньори предприятието за градски транспорт се опитва, от една страна, да се икономисва електропотреблението на трамваите включително и от отоплението и климатиците вътре, а от друга- да се създаде възможно най-добър комфорт за пътниците. Работи се за подобряване на цикъла по включване на парното, как да се затъмняват или осветляват прозорците, за да пропускат, съответно да задържат слънцето, и така да подпомагат климатизацията. Пускат се тестови трамваи заедно с пътници за тази цел. В момента се сменя осветлението на станциите на метрото по линиите 1 и 3 с LED осветление. По този начин до момента е спестено електропотреблението за 240 домакинства. Смяната ще се разпространи и по другите линии на метрото. Сам по себе си електротранспортът е принос за опазването на околната среда, но допълнително към това Общината се опитва навсякъде, където е възможно, още повече да работим в полза на екологията.
*Със съдействието на Община Виена –Compress София
Снимки: Wiener Linien
Tweet |
|