Съветникът на министъра на труда и социалната политика Николай Николов коментира резултата от поредната дискусия за пенсионната реформа по отделните предложения от дневния ред.
Предложения на АИКБ
Осигурителните вноски да се разпределят между осигурителите и осигурените в съотношение 50:50.
„Работната група не постигна съгласие по това предложение. Европейската практика сочи, че само в Германия, Полша и Кипър вноската е в съотношение 50:50. В останалите държави-членки на ЕС, осигурителната вноска на работодателя е по-голяма.“
Работещите, придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, да заплащат данък върху общия размер на всички свои доходи или да се получава по избор заплата или пенсия.
„Дискусията беше оживена. Изтъкна се, че при приемане на това предложение в България трябва да се вземат предвид много фактори и процеси, включително отсъствието на необлагаем минимум на пенсиите, както и фактът, че голяма част от пенсионерите са на минимална пенсия за осигурителен стаж и възраст. Реши се да се направи отделно заседание на работната група по темата и този въпрос да се коментира отново. Само в още три страни в ЕС пенсиите безусловно не се облагат с данък. Това са Литва, Словения и Унгария.“
При забава от страна на НАП при превеждане на средствата за ДЗПО към универсалните пенсионни фондове, да се начислява и заплаща на осигурените лица законната лихва върху забавените суми.
„Работната група не постигна съгласие по предложението. Основният аргумент, изтъкнат на заседанието е, беше че средният осигурителен доход е резултативна статистическа величина, която зависи от други показатели.“
Предложения на КНСБ
Да се даде право на лицето, при определянето на индивидуалния коефициент, да избере дали да се включат 3-те най-добри години преди 1997 г.
„Направи се опит да се постигне максимално съгласие по предложението на КНСБ – бъдещият пенсионер да избира дали при изчисляването на индивидуалния коефициент при пенсиониране да се включат трите най-добри от последните 15 години преди 1 януари 1997 г. Според експертите на КНСБ, задължителното посочване на трите години преди 1997 г. създава затруднения на бъдещия пенсионер - като например при доказване на стажа. Според данни на НОИ, при отпадане на това изискване ще се повишат пенсиите на 33% на хората, които ще придобият правото на пенсия, което може да доведе до по-високи разходи на НОИ между 5 и 6 милиона лева годишно.“
Постепенно установяване на трайно съотношение 1:10 между минималния и максималния осигурителен доход.
„По предложението на КНСБ максималният осигурителен доход да достигне 10-кратния размер на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се, не беше постигнато съгласие.“
Въвеждане на график за повишаване адекватността на пенсиите чрез приноса на всяка година осигурителен стаж в размера, така че да се постига коефициент на заместване на дохода преди пенсионирането, на ниво не по-малко от 65 % (2017 г. – 1, 2 на сто; 2020 г. – 1, 25 на сто; 2025 г. – 1, 3 на сто; 2030 г. – 1, 35 на сто и 2035 г. – 1, 4 на сто). От 2017 г. прилагане на коефициент 1, 2 на сто за всички пенсии, в т.ч. за новоотпуснатите.
„Синдикатът представи график, в който е предвидено тежестта на всяка година да стане 1.4% до 2035 г. КНСБ настояват това правило да не се прилага само за новоотпуснатите след 1 януари 2017 г. пенсии, а и за отпуснатите преди тази дата пенсии. По данни на НОИ, ако се приеме от началото на 2017 г. тежестта на всяка година да бъде 1.2% и се приложи за всички пенсии, нужните средства само за тази година ще бъдат в размер на 760 млн. лева.“
Предложение на НОИ
Да се обсъдят варианти за повишаване на изискуемия 15 г. действителен осигурителен стаж и 65 г. и 8 месеца възраст за пенсиониране на мъжете и жените по чл. 68, ал. 3 от КСО.
„По предложение на НОИ, темата ще бъде подложена на отделен дебат. Според управителя на НОИ Бисер Петков, в много страни в региона законовоустановената пенсионна възраст е възрастта, при която лицата могат да се пенсионират при по-нисък осигурителен стаж. Правото на предсрочно пенсиониране при условията на трета категория труд също ще бъде подложено на допълнителни дискусии.“
Предложение на МТСП
Да не се увеличава осигурителната вноска за УПФ на 7 % (чл.157,ал.1,т. 1, б. “г“ КСО) и да се запази в размер 5 % и след 2017г., в случай, че се приеме предложението на МТСП за увеличение в един период от 12 години напред с общо 4.5 % на осигурителната вноска, като през година се увеличава с 0,5 вноската за фонд „Пенсии“ и на следващата година – с 0,2 % вноската за фонд „Безработица“.
Коментари (0)„Тази мярка ще допринесе за повишаване на осигурителната тежест и на работодателите, и на осигурените лица. В следствие на несъгласие на членове на работната група и на определени политически сили, се реши НОИ да изготви справка какво би станало, ако се приеме предложението за увеличаване на осигурителната вноска от 5% на 7% за универсалните пенсионни фондове от 1.01.2017 г.“, коментира дискусията Николай Николов.
Източник: МТСП
Tweet |
|