„Европейските пари трябва да бъдат адреналин, а не наркотик за държавите бенефициенти“. Това заяви министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев в Кипър по време на неформална среща на министрите, отговорни за кохезионната политика, съобщи пресслужбата на министъра. По време на срещата, посветена на функционирането на Структурните и Кохезионния фонд през следващия програмен период, министър Дончев защити позицията на България, че политиката по сближаване цели насърчаване на заетостта, икономическия растеж и конкурентоспособността и първоначално предложеният бюджет за кохезионната политика не трябва да бъде намаляван.
„Политиката по сближаване не е само инструмент за харчене на пари, дори не е само инструмент за по-ефективно харчене на пари – тя е най-важният ни инвестиционен инструмент днес“, заяви министър Дончев. Той подчерта, че подкрепата от Структурните и Кохезионния фонд трябва да бъде концентрирана върху по-слабо развитите региони, за да не се забавя процесът на сближаване. По думите му кохезионната политика е единственият финансов инструмент, който инвестира целенасочено в намаляване на разликите между отделните региони и допринася за това Европа да бъде по-свързана и по-координирана. Той подчерта още, че освен да се фокусира върху икономически растеж и работни места, в следващия програмен период кохезионната политика ще бъде инструмент за търсене и гарантиране на финансова дисциплина на макро ниво и средство за мотивиране и натиск за провеждане на реформи в редица ключови сфери.
"Кохезионната политика и вноските на различните държави не са въпрос на прост паричен трансфер и консумация на средства. Необходимо е да се промени мисленето по отношение на политиката по сближаване и то да не се свежда само до въпроса кой колко харчи и кой колко дава" заяви министър Дончев. Той защити тезата, че страните-донори имат икономически ползи от вноските, които правят, защото със своите големи инфраструктурни проекти новите страни-членки създават допълнителни пазарни възможности за бизнеса, допринасят за придвижването на хора и стоки по новоизградена пътна инфраструктура и не на последно място - инвестират в мерки за опазване на околната среда, чистота на въздуха и съхраняване на водните ресурси. "Това не са локални, а споделени ползи за всички региони, защото ефектът от тях се разпростира отвъд териториалните граници на държавите".
Tweet |
|