Европейската комисия (ЕК) прие Европейска програма за потребителите. Чрез нея трябва да се засилят още повече правата на потребителите, което да повиши тяхната активност и да засили доверието им в пазара. Разходите на потребителите възлизат на 56% от БВП на ЕС и това показва в колко голяма степен потребителите могат да стимулират европейската икономика. Само уверени потребители с реални права могат изцяло да използват потенциала на единния пазар и да насърчават новаторството и растежа. „Искаме да стимулираме трансграничното пазаруване по интернет, затова ЕС и държавите членки трябва да съобразят правата на потребителите с особеностите на цифровата ера. Предприехме първи стъпки с Директивата за правата на потребителите и с предложението за модернизиране на правните норми за защита на личните данни с цел да засилим увереността на потребителите, когато пазаруват по интернет. Като следваща стъпка Комисията възнамерява да модернизира правната уредба на ЕС от 1990 г. в областта на пакетните туристически пътувания, за да се отчете фактът, че все повече хора резервират почивката си по интернет. Наличието на ново законодателство обаче не е достатъчно, за да може цифровият единен пазар да работи в полза на потребителите. Държавите членки трябва да засилят бързото и небюрократично прилагане на правилата на ЕС, така че правата на потребителите да придобият реално измерение за 500-те милиона потребители в Съюза“, заяви Вивиан Рединг, заместник-председател на Комисията и комисар на ЕС по правосъдието. „Осигуряването на по-големи права на 500-те милиона потребители в Европа ще допринесе в решаваща степен за растежа на европейската икономика“, заяви Джон Дали, комисар по здравеопазването и защитата на потребителите.
Програмата за потребителите е изградена около четири основни цели, насочени към повишаване на потребителското доверие.
1. По-голяма сигурност за потребителите: за стоки, услуги и храни, укрепване на регулаторната рамка и осигуряване на по-ефикасно наблюдение на пазара.
2. По-големи познания: за да се справят с нарастващата сложност на пазарите, където потребителите се нуждаят от точните средства и информация, за да разбират всичко необходимо — от реалните разходи за потребителските кредити до намиране на компетентния орган, до който да се подаде жалба. Това е важно както за потребителите, така и за търговците, а ролята на организациите на потребителите е от ключово значение.
3. По-добър контрол и осигуряване на средства за правна защита, без които правата не могат да съществуват на практика. Това е от още по-голямо значение с оглед на обстоятелството, че вредата за европейските потребители в резултат на проблеми, водещи до подаване на жалба, се изчислява на около 0,4 % от БВП на ЕС. Важна роля в тази връзка играят мрежите за прилагане на законодателството за защита на потребителите.
4. Съобразяване на политиката с промените в обществото и гарантиране на нейната връзка с ежедневието: с цел адаптиране на правата на потребителите към цифровата ера и справяне с проблемите, които срещат потребителите онлайн; за да се отразят нуждите на уязвимите потребители; за да се улесни устойчивият избор.
Програмата подкрепя потребителските интереси в пет ключови сектора.
1. Храни: с цел гарантиране на устойчивост и безопасност.
2. Енергия: така че потребителите да могат да получат на либерализирания пазар най-доброто качество предвид вложените средства и да управляват по-добре своето потребление на енергия.
3. Финанси: с цел защита на финансовите интереси на потребителите и за да им се предоставят необходимите инструменти за управление на техните финанси.
4. Транспорт: с цел адаптиране на законодателството към съвременните модели на пътуване и подкрепа за устойчивата мобилност.
5. Цифрови технологии: с цел да се разрешават проблемите на потребителите и да се гарантира тяхната защита онлайн.
ОИЦ-Монтана
Tweet |
|