Обучението за придобиване на умения в областта на ИТ, предприемачеството и активната гражданска позиция е от основно значение за подготовката на младите хора за съвременния пазар на труда. Като цяло на тези универсални умения все още не се отделя достатъчно внимание в училищата в сравнение с основните езикови, математически и природонаучни умения – това сочи нов доклад на Европейската комисия, цитиран от пресслужбата на Комисията. Отчасти проблемът произтича от трудностите във връзка с оценяването. Така например едва в 11 европейски държави (Белгия (фламандската общност), България, Естония, Ирландия, Франция, Латвия, Литва, Малта, Полша, Словения и Финландия) съществуват стандартизирани процедури за оценяване на уменията по заемане на гражданска позиция, с които се цели да се развият критичното мислене и активното поведение както в училище, така и в обществото. В нито една от всичките 31 държави, участващи в проучването (27-те държави — членки на ЕС, Хърватия, Исландия, Норвегия и Турция), няма установени процедури за тестване на уменията в областта на ИТ и предприемачеството. В доклада също така се подчертава напредъкът, постигнат при обучението за придобиване на шест от осемте ключови компетентности, определени на равнището на ЕС за цел при ученето през целия живот, насочено към придобиване на знания, умения и поведенчески нагласи.
„Само ако осигурим на децата и на младежите необходимите умения, в това число и универсални умения, ще можем да гарантираме, че Европейският съюз ще разполага с необходимите средства, за да продължи да бъде конкурентоспособен и да съумее да се възползва от възможностите, които предлага икономиката на знанието, заяви Андрула Василиу, европейски комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта. — Това проучване ни разкрива кои са областите, в които е необходимо подобрение, и най-важното — действията, които трябва да предприемем, за да предоставим повече възможности на нашите младежи. В подеманата днес стратегическа инициатива за преосмисляне на образованието ще набележим конкретни предложения, за да постигнем това.“
Универсалните умения по принцип се усвояват като част от другите предмети в училище и в повечето държави обучението в областта на ИТ, предприемачеството и заемането на гражданска позиция е включено в националните учебни програми. Съществуват обаче немалко различия. В девет държави (Германия, Нидерландия, Италия, Гърция, Румъния, Ирландия, Дания, Белгия (фламандската общност) и Хърватия) обучението по предприемачество не е изрично застъпено в началния етап на основното образование, докато умения за работа с цифрови технологии се преподават в началните училища във всички държави, с изключение на Хърватия.
Изненадващ е фактът, че все още не е обичайна практика компютърните умения да се преподават като част от обучението по наука, математика или езици. В доклада се посочва, че за интегриране на обучението по ИТ, предприемачество или гражданско поведение в основните предмети може да е необходимо училищата да променят методите на преподаване, както и да бъдат установени общоприети учебни резултати и подходящи методи на оценяване.
С доклада се предоставят аналитични данни, които могат да бъдат използвани от разработващите политики лица и чрез които се подкрепя подходът, възприет в новата стратегия на Европейската комисия за преосмисляне на образованието, която предстои да бъде приета утре (20 ноември). В стратегията се очертават мерките, които всяка държава членка следва да предприеме, за да гарантира, че в рамките на образователните системи и системите за обучение се предлагат уменията, необходими на едно модерно работно място.
8 ключови компетентности
Осемте ключови компетентности в рамките на ученето през целия живот за придобиване на знания, умения и поведенчески нагласи бяха определени на равнището на ЕС през 2006 г. Те са следните: общуване на родния език; общуване на чужди езици; компетентност по математика и основни компетентности в областта на естествените науки и технологиите; компетентности в областта на цифровите технологии; социални и граждански компетентности; инициативност и предприемачество; придобиване на умения за учене; умения за отчитане на културните различия и изразяване.
В основаващо се на знанието общество тези компетентности са от основно значение, за да може да се отговори на потребностите на пазара на труда, социалното сближаване и необходимостта от активно гражданско участие. Идеята е да се повишат гъвкавостта и адаптивността, удовлетворението и мотивацията. В проучването се очертава постигнатият в преподаването на тези компетентности напредък и се предлагат мерки, чрез които да се гарантира, че предлагащите образование и обучение структури вземат предвид промените в търсенето на умения. В текста на доклада не са обхванати компетентностите за придобиване на умения за учене и за отчитане на културните различия и изразяване.
В документа е обобщена информация от седем доклада, изготвени неотдавна от мрежата „Евридика“, и са обхванати задължителното и средното образование в общообразователните училища в 31 европейски държави, участващи в проучването. Референтната година е учебната 2011/2012 година.
„Евридика“
Докладът е изготвен за Комисията от мрежата „Евридика“, която се състои от 38 национални структури, разположени в 34 държави (държавите — членки на ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Сърбия, Турция, Хърватия и Швейцария). Мрежата се координира и ръководи от Изпълнителната агенция на ЕС за образование, аудиовизия и култура.
Tweet |
|