Силвия Стоядинова
До 7 декември в цялата страна се провеждат засилените проверки от Българската агенция по безопасност на храните на заведенията за обществено хранене и обектите за търговия с храни в цялата страна. Те са във връзка с наближаващите религиозни и официални празници – Никулден, Коледа, Нова година. Инспектори от Агенцията проверяват и заведенията за обществено хранене, намиращи се на територията на обекти за отдих и почивка (хотели, курортни комплекси), предлагащи услугата “all inclusive”.
Кои са най-честите нарушения и най-големите налагани глоби, как да се предпазим от некачествени храни и на кого да се оплачем, ако се натровим с риба по Никулден за EconomyNews.bg коментира д-р Райна Иванова, началник отдел „Контрол на храните” към БАБХ
Наближава Никулден. На какво трябва да обърнем внимание, за да не ни продадат стара и негодна риба?
Освен засилените проверки, които ще извърши БАБХ на местата за търговия на риба, ние имаме и уговорка с Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури и ще бъдат извършвани съвместни проверки. Мога да дам някои съвети на потребителите. Когато си купуват риба, ако е опакована, трябва да гледат етикетите – производител, дата на производство, срокове за съхранение, партидни номера.
Ако си купуват прясна риба, трябва да знаят, че срокът й е два дни максимум от улова и тя трябва да се съхранява в лед, при температура на топене на леда.
Има жива риба, която по време на празниците също се продава и много от потребителите си купуват такава. Тя трябва да бъде в басейни, в които се обменя въздухът, защото по време на съхранението трябва тя да поема и кислород. Охладената риба се съхранява при -2° градуса до плюс +4 градуса до 6 денонощия, а замразената риба се съхранява като дълбоко замразена при температура от -18 градуса по целзий и там вече сроковете за съхранение са упоменати от производителя. Той си има доказателства за сроковете за съхранение. Също така когато си купуват хората охладена или прясна риба, трябва да наблюдават слузта, която покрива рибата да е свежа, прозрачна и да не мирише. Очите трябва да са изпъкнали и бистри. Хрилете на рибата трябва да бъдат свежи с розово –червен цвят, а не да са потъмнели. Люспите също трябва да бъдат светли, да не са потъмнели, защото ако са, това говори че рибата е по-стара.
Много често точно на Никулден или ден-два преди това много търговци изнасят рибата навън да я продават. Крие ли това опасност от неправилно съхранение ?
Обектите, които са за търговия с храни ние сме ги разделили на няколко вида. Има постоянни, сезонни и временни обекти. Когато има такива празници ние издаваме удостоверения за търговия и разрешаваме търговията за определен период от време – тоест от дата до дата, но тези обекти също трябва да отговарят на хигиенните изисквания. Не може да се сложи на масата така рибата,. Ако е охладена, трябва да бъде на подходящо място, съхранена в лед, ако е замразена във фризери и т.н.
В кои сектори има най-много нарушения ?
Нарушения откриваме във всеки един сектор за производство и търговия с храни. Наскоро нашумяха констатирани несъответствия в някои видове храни. Ние като контролен орган предприемаме веднага мерките. В публичното пространство изнесохме данни за откриване на една хранителна добавка с наличие на бензетониум хлорид, която беше възбранена. Тя е събрана в склада на производителя, но до този момент не е забранена все още, защото текат следствени действия и може би ще има ще се стигне до съд. Също така на нашия сайт ние информираме потребителите за забранени хранителни добавки и имаме качени имена на хранителни добавки, които съдържат забраненото вещество субатроми. Преди известно време също така възбранихме една хранителна добавка витамин С, в която количеството на този витамин беше по-ниско отколкото обявеното на самата добавка. Освен проверките на храните и на хранителните добавки, които ние извършваме, на база оценка на риска на самите обекти, ние извършваме и тематични проверки и мога да кажа, че във връзка с хранителните добавки, тази година на два пъти извършвахме освен текущите и плановите си проверки и тематични проверки в периода февруари и юни. Става въпрос за над 1900 проверки, над 380 предписания, 12 акта за установяване на административни нарушения.
По-опасно ли е да се пазаруват подобни добавки, хапчета за отслабване, чайове и т.н. в интернет ?
В България не е регламентирана продажбата в интернет съгласно чл. 12 от Закона за храните производство и търговия с храните се извършва само в регистрирани по смисъла на закона обекти. Използвам момента отново да кажа на хората, че търговията в интернет носи риск за здравето на самите купувачи и ако пазаруват там те си поемат сами риска да си купят някоя забранена и неподходяща за употреба хранителна добавка.
Скоро министър Найденов поиска млечните продукти с растителни мазнини да носят етикет „Вредно за вашето здраве”, както се слага на цигарите. Как ви се струва идеята, подкрепяте ли я ?
Ние смятаме, че потребителите трябва да бъдат информирани, и в тази връзка мога да обясня, че при топлинната преработката на растителните мазнини се получава трансизомери на мастните киселини, които влияят върху здравето на потребителите. При по-дълга употреба на такива преработени растителни мазнини могат да се получат плаки в кръвоносните съдове и нарушена проходимост и от там проблеми със здравето.
Коя е най-голямата глоба, която сте налагали през последните месеци ?
По принцип за всяко едно нарушение има описани санкциите в закона. Наскоро наложихме една голяма глоба – около 5000 лв. на една хранителна верига, където открихме голямо количество храни с изтекъл срок на съхранение. Но трябва да имате предвид, че ни е на обекти за търговия и предприятия не налагаме глоби веднъж за годината, а налагаме глоба за всяко едно несъответствие. Имаме случаи, в които само за една година, за различни несъответствия обаче, сме налагали по 6-7 глоби и повече. Иначе най-голяма глоба може да е и 10 000 и 15 000, а най-малката е за неправилно етикетиране на храни – между 250 и 500 лв., но това е глоба за първо нарушение, вече за второ, трето, глобите са много по-високи. И сега във връзка с промяна на храните е предложено да бъдат завишени глобите.
[advertise]За какво най-често получавате сигнали от потребителите ?
Много често сигналите са за закупуване на храни с изтекъл срок от някои магазини. Получаваме сигнали за лоша хигиена в обекта, независимо дали са в обекти за търговия с храни или заведения за обществено хранене. Получаваме сигнали за съмнения за качеството или безопасността на храните. За храни, които са в срок на годност, но не са както трябва. Много-често хората се съмняват в качеството на храните€ Ние понеже сме предприели мащабна акция, вземаме проби от млечните продукти от търговската мрежа и ги изпитваме за наличие на немлечни мазнини в млечните продукти. Често и по този повод ни изпращат сигнали, че се съмняват, че например едно сирене или един кашкавал, съставът му не е от мляко, а съдържа и сложни растителни мазнини. Но по принцип всеки един сигнал се проверява, предприемат се действия и се уведомява потребителя какво сме констатирали и ако има несъответствия какви мерки и действия сме предприели.
Къде и как си търсят правата хората, ако попаднат на нарушения и не им съдействат ?
Нашата агенция има горещ телефон, който е 0700 122 99. През деня могат да се обаждат винаги и оттам ще получат коректна информация и коректни съвети. Могат да подават сигнали и на сайта на агенцията по храните. Също да подават писмени сигнали на агенцията по храните. На всеки един сигнал и жалбоподател, след извършване на проверка и предприемаме на необходимите действия, отговаряме писмено.
Коментари (0)
Tweet |
|