RegionBG

bg iconНачало » Новини » Тема Region.bg » Кризата доведе до дъмпинг в строителството
Кризата доведе до дъмпинг в строителството
10 Май 2012 12:10:14    |    3130    |    Коментари: 1
pic

Ива Стойкова
Над 2500 фирми са изчезнали от Централния професионален регистър на Камарата на строителите в България по време на кризата. Повяват се и нови, казва Валентин Зарев, собственик на „Пътинвест- инженеринг”АД. По думите му обаче не може да се говори за отсяване, а точно обратното - за заемането на територии от случайни фирми. Търгове досега се печелеха на база най-ниска цена и най-кратки срокове, обяснява Зарев и заявява, че е време това да се промени. Проблемите обаче вече са натрупани. Един от тях е липсата на разплащане надолу по веригата - фирма взима обект, не може да се справи и ударът е върху подизпълнителя, обяснява Зарев.
Дъмпинг
Най-големият проблем в строителния бранш в момента е дъмпингът. Дружеството, което Валентин Зарев управлява, упражнява строителен надзор при изграждането на ЛОТ 2 на АМ „Тракия”, ЛОТ 4 на АМ „Струма”, участъкът „Шумен-Белокопитово” на АМ „Хемус”. Неговите наблюдения са, че цените на последните търгове са били ненормално ниски, което пък е продиктувано от желанието на фирмите просто да имат работа. А определящо за спечелването на търговете досега е било именно най-ниската предложена цена. Зарев дава пример. Договорът за строителството на АМ „Тракия” е такъв, че целият риск е прехвърлен върху строителя. Когато изпълнителят печели търга, цената на битум (за асфалтиране- бел. р.) е 800 лв., а сега е 1200 лв. Това прави най-малко 10-15 млн. загуба само от битума, без да се смята поскъпването на горивата и други съпътстващи обстоятелства.
Борбата за оцеляване обаче е за сметка на качеството. И това важи с пълна сила и за надзора. Дойдоха много случайни фирми, разкрива Валентин Зарев. В момента режимът за оправомощаването на консултанти за оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и/или упражняване на строителен надзор е лицензионен, вместо регистрационен. С предложението, внесено от инж. Зарев в качеството му на ръководител секция „Проектиране и строителен надзор” към Камарата на строителите в България, е предложена промяна в този режим. Проблемът е, че съгласно сега действащата нормативна уредба, а именно - Наредба за условията и реда за издаване на лицензи на консултанти за оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и/или упражняване на строителен надзор (обн., ДВ, бр. 99 от 11.11.2003 г.), изискването е фирмата да разполага с 11 души екип от правоспособни физически лица, чрез които ще упражнява дейността си на консултант, като не е отчетена спецификата на обектите, на които ще се упражнява строителен надзор. Ако това условие е спазено, тя има право да упражнява строителен надзор при строителството на всички видове обекти - от АЕЦ до магистрала или сграда. За сравнение, Зарев има повече от 10 души екип, които са постоянно на ЛОТ 2 на АМ „Тракия” вече 22 месеца. Друг парадокс е съществуващата практика едно и същ специалист да упражнява строителен надзор едновременно на обекти в Бургас и във Видин, например. Такива „гаражни” фирми са взели доста обекти и сега от това страдат възложителите. Не е тайна, че малките фирми, поели големи обекти, не извършват контрол, а само подписват документи. Малка фирма трудно би се справила и с друго. Сумите за надзор по ОП „Регионално развитие”, втори етап, варират между 50-60 до 80 хиляди лв., а условието е 5 души да са непрекъснато на обекта в продължение на една година. Това означава, че издръжката на един човек за месец е 1000 лв. В тях са включени заплата, осигуровки, застраховки, гаранции, разходи за офиси, транспорт и т.н. и накрая за експерта остават 200-300 лв. Същевременно изискванията за ключовите специалисти са тежки, като например да има 10 години опит. Има несъответствие, коментира Зарев.
Преди редът за оправомощаване на лицата, които могат да извършват строителен надзор е бил по-ефикасен, защото фирмите са били профилирани по вид обекти. Предложението, внесено в НС от Валентин Зарев в качеството му на ръководител секция „Проектиране и строителен надзор” в Камарата на строителите, предлага освен преминаване от лицензионен към регистрационен режим на консултантите, и извършване на диференциация на консултантските фирми в зависимост от вида и категорията на строежите – високо строителство, транспортна инфраструктура, енергийна и благоустройствена инфраструктура и т.н. По този начин ще бъде постигнато и пълно съответствие на категориите и видовете строежи по Закона за устройство на територията, Закона за Камарата на строителите в България и подзаконовите нормативни актове, действащи в тази област.
Инженерите- жертва на геноцид
Ниските цени пречат и на работата на „Пътпроект” ЕООД, която е собственост на „Пътинвест- инженеринг” АД. Особеното и тук е, че е достатъчно само едно лице да има пълна проектантска правоспособност, за да може да вземе да проектира всичко, подчертава Валентин Зарев. Сред офертите за изработване на проект печелят тези, които дават най-ниски цени и най-къси срокове, независимо, че съставът на фирмата може да включва един или двама проектанти. Какво се случва обаче с големите обекти, пита реторично Зарев. Всичко се случва - някой може да се разболее, да реши да замине в чужбина, да си отиде от този свят... Работата следва да бъде поета от други точно толкова добри специалисти. Съществува и порочна практика да се вадят проекти отпреди 10-15 години, които само леко се актуализират.
Проектантите, от друга страна, взимат срамно ниски пари, коментира още Валентин Зарев. Според него у нас има геноцид към инженера и най-лошото е, че страната остана без такива специалисти. Друга несправедливост е, че непрекъснато се режат лентички, без никой да споменава за проектантите, които са в основата. Колкото е по-добър проектът, толкова ще бъде по-добро изпълнението на обекта. Но все по-малко се обръща внимание на този факт. За да се „отгледа” и обучи нов кадър, той трябва да бъде прикрепен към опитен специалист за поне 4-5 години. За младите специалисти, излизащи от университетите, обаче няма достатъчно работа. И все пак в „Пътпроект” ЕООД и „Пътинвест- инженеринг” АД има около 20 млади специалисти с 5-8 години натрупан стаж.
Кой проверява качеството на материалите?
„Пътинвест-инженеринг” АД е едноличен собственик на капитала на две фирми. Едната е споменатата „Пътпроект” ЕООД, а другата е Независима Строителна Лаборатория “Инфраструктура” ЕООД (НСЛИ). Идеята за обединяването на трите фирми е да се извършват всички дейности без самото строителство. Има дори звено за консултантска дейност по теренното осигуряване на линейни обекти и площадки, което е изпълнило процедурите за АМ „Тракия”, АМ „Люлин”, АМ „Хемус” и други пътни обекти. „Пътинвест- инженеринг” АД прави за своя сметка допълнителни изследвания в НСЛИ на материали от обекти, на които упражнява строителен надзор, където има съмнения. Идеята е да се постигне 100% сигурност, че контролът при строителството, който извършват, е достатъчно ефективен. Любопитен факт е, че Американското посолство наема лабораторията да изпита бетона, използван при строежа на новата сграда до Правителствена болница в София.
Мароко и арабския свят- завоюване на изгубени територии
„Пътинвест- инженеринг” АД е сред фирмите, взели участие в търговската мисия в Мароко, организирана от Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП). Интересът му е продиктуван от факта, че преди промените „Пътпроект” работи навън, изключително в Алжир, Либия и Мароко.
В Казабланка Зарев намира сродна организация и това е „Техноексперт инженеринг”, начело с българина Васил Милойков, който от години живее в Мароко. Там има проектантско бюро с девет души. Строителните и консултантските фирми трябва да знаят, че в страната има интересен закон в защита на местните фирми, подчертава Зарев. Той гласи, че чужда фирма, която сама кандидатства за обект, губи автоматично 30%, което пък довежда до идеята на Зарев и Милойков да обединят усилията си за съвместно участие на двете фирми с цел постигане на успех.
Впечатленията на Зарев са, че българите са много добре приети, поради факта, че в не толкова далечното минало в Мароко е имало много български специалисти от различни сфери, включително и учители. Добрите спомените за тях са живи и досега. Някои от мароканците са завършили образованието си в България говорят добре български. Прекъсната е една връзка. Но определено Мароко е възможност за българските компании и производители.
Още един случай, свързан този път с Либия, разказва Валентин Зарев. Преди Кадафи да падне, той кандидатства по програма за 5,5 млрд. долара. Документите били готови и достигнали последна фаза, когато избухват размириците. Добре че не отидох, споделя Зарев. Но добрите референции на компанията му остават и отварят вратите към чужди пазари.
Зарев оценява търговските мисии като нещо много полезно. На място се виждат какви са условията, срещат се много хора на едно място, намират се сродни организации.
 

Коментари (1)
Добавен от гаражен проектант на 2012-12-12 14:17:51

криза няма има само симулиране, това се отнася и за ниското заплащане в частния сектор

 
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България