RegionBG

bg iconНачало » Икономика » Сектори » Пазарът на айрян +10 млн. лв.
Пазарът на айрян +10 млн. лв.
25 Ное 2016 10:01:05    |    3339    |    Коментари: 0
pic

Екип на EconomyNews.и bg Region.bg

Млад мениджърски екип, модерно оборудване, приятна атмосфера за работа – това видя екипът ни по време на медиен тур в производствената база на Лактима във Велико Търново.

2,5 млн. лв. са инвестирани последно в модернизации, машини и високотехнологично оборудване. Целта е оптимизиране на процесите и поддръжка на хигиената на високо ниво. Инвестициите позволяват запазването на хранителните свойства на млякото и млечните продукти и увеличаването на срока на годност по естествен път. „При нас хигиената е на фарма ниво, а за висококачествените продукти разчитаме на доказан екип от професионалисти” – отбеляза по време на срещата Михаела Христова, изпълнителен директор на Лактима Балкан.

Хората в Лактима се гордеят, че пътят на млякото от суровината до готовия опакован продукт преминава в изцяло затворена и защитена от външни влияния среда. Високите технологии обаче не заместват човешкия фактор – в производствената база работят 60 души от общо 120 души персонал на компанията.

Тенденциите  

Най-известният продукт на Лактима е айрян Балкан, който всяка година бележи около 30% ръст в продажбите заради добрите си хранителни свойства и тонизиращ ефект. Над 10 млн. лв. е пазарът на айрян в България през последната година. Ръстът в стойност е 18.2%.

Друга тенденция е, че за периода 2015 – 2016 г пазарът на пълномаслени и високомаслени кисели млека нарасна с 10% и премина границата от 50% пазарен дял.

Потреблението на пълномаслено кисело мляко с над 3.6% масленост, на айрян и на био млечни продукти нараства съществено през последните години. Това е ясно доказателство за предпочитанията на потребителите към по-пълноценна храна, които да удовлетворяват ежедневните нужди на тях и на децата, обясни Михаела Христова.

Броят на сертифицираните био производители в млечния бранш се е покачил с 50% за същия период[1]. Близо 2 пъти е нараснал броят на животните в био фермите през 2015. Лактима също пуска своя био серия млечни продукти.

Лабораторният контрол на всички продукти на великотърновския производител е четиристепенен: физикохимичен анализ на суровината, различни физикохимични и хигиенни анализи по време на производствения процес, микробиологичен и физикохимичен анализ на готовата продукция, периодично изпращане на проби в независима акредитирана лаборатория.

По отношение на суровините, Лактима Балкан разчита на лоялността на фермерите-партньори. Но управленският екип не скри, че заради европейските регулации, а именно субсидии за фермерите, за да ограничат производството на мляко, вече са се отразили на цените.

През последните три месеца цените на висококачествените суровини нараснаха със 70%, каза изпълнителният директор Михаела Христова. При по-малко производство и засилено търсене логично се стига до повишение на цените, освен това като тенденция се забелязва и все по-голямата липса на качествени суровини. "Лактима Балкан" има установени отношения с доставчици от региона и лоялността на дългогодишното ни партньорство засега не води до пряко повлияване от тенденцията. Ако тенденцията се задържи, в бъдеще може да се повишат цените на млечните продукти.

История на предприятието

Лактима Балкан е българска компания, специализирана в производството на мляко и млечнокисели продукти, като сред най-известните е айрян „Балкан”. Базирана е във Велико Търново и стартира модерното си развитие през 1996 г., но е приемник на създадения още през 1957 г. млекозавод в града.

От 1957 година насам, компанията преминава през редица реорганизации.

През 1962 г. става поделение на Стопанското обединение Млечна промишленост – София. През годините променя името си на Млечна промишленост – Велико Търново, а през 1991 година е преименувано на Сердика – Велико Търново и приватизирано. Лактима, правоприемникът на това държавно предприятие, през 2016 г. отбелязва 20 годишнина на българския пазар. Кръстница на бранда Лактима е д-р Мария Борисова, педиатър в районната болница в Павликени, която присъства на освещаването.

Компанията в в цифри

Приватизация: 1996 г.

В периода 1996-1999 г. има промяна в бизнес модела – производството на сирене и кашкавал, отличаващи се с по-дълъг производствен цикъл, се спира, и се преминава към производството на кисели млека. В този период на сътресения на пазара, негарантирани цени и инфлация, това се оказва ключов избор за оцеляване на компанията.

От кофичка към бутилка: През 2011 г. мениджърският екип въвежда бутилката за опаковка на айряна, измествайки традиционните кофички и успява успешно да наложи промяната в потребителските навици.

Продуктово портфолио през годините: 65 вида и вкуса млечни продукти

Произведено прясно и кисело мляко за целия период: 161 000 тона

Произведен айрян за целия период: 101 000 тона 

Инвестиции в производството за периода 2014 – 2016 г.: над 4 млн. лв.

Разпространение на продуктите: близо 300 населени места в страната

Иновации: две ключови – автоматизиранa поточни бутилираща ultra clean  линия AVE с капацитет 9 000 бутилки на час и втора поточна линия с aseptic опаковъчен модул и sleeve етикетираща част.

Сертификати:

-           IFS Food Certificate

-           ISO 9001:2008

-           ISO 22000

-           Сертификат за био продукти

[1] Посочените данни са от Nielsen за периода септември 2015 – октомври 2016

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България