680 000 МПС са регистрирани във Виена, а 200 000 са приходящите. Очевидна е нуждата от паркоместа предимно в централните райони, но Общината работи по стратегии за оптимизиране на съотношението на видовете транспорт. Ето каква е картината към момента и целите до 2020 г.
Как Община Виена управлява паркирането в града, интервю специално за EconomyNews.bg с Давид Владар, заместник-ръководител в Административен отдел 65, Транспортно-правни въпроси.
Г-н Владар, какво се случва с автомобил, който не е преместен, когато изтече втория или третия час, колкото е разрешеното време за платено паркиране, или 15-те минути безплатно паркиране във Виена? Има ли глоба и какъв е размерът й?
Обикновено, ако гражданите не си преместят автомобила навреме или не си платят таксата за паркиране, плащат глоба. Полицаят, който контролира съответните места, поставя бележка зад чистачките. Глобата е 36 евро.
Справка
• Зона за почасово платено паркиране въз основа на Закона за движение по пътищата
• Максимална продължителност на паркиране
• В 1-и до 9-и и 20-и райони : Пон. – Пет. (в работни дни) 2 часа (9 – 22 ч.)
• В останалите райони: Пон. – Пет. (в работни дни) 3 часа (9 – 19 ч.)
• Допълнителни платени зони около Щатхале и търговските улици
• Такси за паркиране
• Заплаща се такса за паркиране на МПС в зоните за почасово паркиране
• Таксите в целия град са еднакви
• 15 минути: безплатно
• 30 минути: 1 евро
Колко струва освобождаването на репатриран автомобил (прибран с паяк) и кога се прибягва до тази мярка?
Автомобили, които не са си платили таксата за паркиране, не се вдигат. Отстраняват се само онези автомобили, които пречат на движението. 240 евро е таксата за освобождаването на вдигнат автомобил и човек мисли, преди да спре неправилно във Виена.
Как Общината се грижи за автомобил, за който е платена такса за паркиране?
По никакъв начин не Общината не поема отговорност за тези автомобили. Това е най-обикновена такса за паркиране.
На какъв принцип се избират зоните за паркиране?
Във Виена има 23 района. Всеки от тях издава разрешенията за ползване на изключения за живущите в съответния район.
Справка
• Изключения от времето за паркиране – особено за:
1. Живущи в района
2. Фирми• В тези случаи таксата за паркиране най-често е фиксирана:
• 120 евро/ година в централните райони
• 90 евро/ година в останалите райони
• плюс административна такса ок. 50 евро
• За фирми: след първо МПС разходите са по-високи за следващите МПС
Каква е фиксираната годишна такса за втори автомобил в семейството?
Всяко едно лице може да получи само едно разрешение за изключение, т.е. за паркиране на втори автомобил. Това се отнася за живущите в даден район, а фирмите могат да имат и повече. Ако едно семейство има повече автомобили – единият автомобил трябва да е регистриран на името на мъжа, другият – на името на жената. Не е позволено едно и също лице да ползва изключение за два автомобила. С други думи, физическо лице има право само на един автомобил. Идеята е да имаме инструмент за управление и да няма твърде много автомобили на живущи по улиците.
Как решавате проблемите с паркирането в жилищните квартали, където няма достатъчно места?
При нас този въпрос се разрешава чрез добро наблюдение. Имаме 420 органа, които наблюдават зоните за паркиране. Например, доста вероятно е, ако някой е паркирал на тротоара, да бъде вдигнат с паяк, защото пречи на движението.
Какви са приходите от такси и глоби?
Числото не знам наизуст, но ние се опитваме да не акцентираме толкова много върху тези приходи. Искаме да накараме гражданите да карат колкото се може по-малко автомобили.
Справка: Ефектът от управлението на паркирането от страна на Община Виена
• Натовареността на паркоместата е спаднала с над 25 %
• Делът на паркираните преди обяд МПС с невиенска регистрация е спаднал от 20 % на 3 %
• Преброителен пункт A1: ок. 1000 МПС/работен ден (= 7,45 %) по-малко в посока Виена
• Общо около 8000 пътувания на автомобили по-малко в работен ден
Има ли алтернативни/буферни паркинги, както в София има при спирки на метрото?
При нас тези съоръжения се казват Park and Ride (Паркирай и карай). Имаме 10 такива буферни паркинги. Като цяло се намират на крайните спирки на метрото.
Има ли привилегии за депутати, общинари или живущи в съответния район?
Не, няма.
Как община Виена ще насърчава пешеходците и велосипедистите?
Много е трудно да се отговори кратко на този въпрос. Община Виена има Агенция за мобилност, където има отговорник за велосипедистите и друг за пешеходците. Те работят със сътрудници и изработват мерките за насърчаване на придвижването по този начин. Един пример са алеите за велосипедисти, които се удължават всяка година – към юли 2014 г. имаме 1259 км велоалеи. Мрежата от велоалеи е доста добре изградена.
Коментари (0)Справка: Допълнителни фактори, които целят да оптимизират съотношението между отделните видове транспорт са евтините карти за градски транспорт, съвременна система за коли под наем и популяризиране на велотранспорта.
Tweet |
|