Мира Лазарова
Технологичното обновяване на авиационния парк на българските ВВС е наложително, за да гарантираме и занапред успешното изпълнение на задачите, свързани с националната сигурност и със съюзническите ни задължения. Това каза президентът Росен Плевнелиев при откриването на международната конференция "Авиацията в съвременната геополитика и стратегия на ЕС, НАТО, коалициите и държавите", посветена на 100-годишнината на българската авиация. Той обаче не съобщи какво точно означава това. Както е известно българската военна авиация, според договора на страната с НАТО, трябва да бъде оборудвана с една ескадрила изтребители, които да отговарят на стандартите на съюза. Финансовите затруднения на Министерство на отбраната силно ограничат модернизацията на българската армия, е позицията на военния министър Аню Ангелов.
Изтребителите
В същото време е вероятно през следващата година да се проведе конкурс за закупуване на изтребители. През 2005-2006 година бе обявено, че ВВС се нуждаят от една ескадрила изтребители /12-16 самолета/, като стойността на поръчката тогава се оценяваше на 800 млн.евро. Днес министърът споменава цифрата от 1 млрд.евро. Още преди пет години към конкурса интерес проявиха най-големите производители на авиационна техника, като предлагаха различни модели - Rafale на френската DA, шведския изтребител Gripen на компанията SAAB /в момента на въоръжение в Швеция, Унгария, Чехия и Южна Африка./, Eurofighter на европейския консорциум ЕАDS, американските F-16 на Lockheed Martin, както и различни бойни модификации на Boeing. От тях единствено LM предложи изтребители втора употреба, останалите излизаха с относително нови продукти, като най-приемлива оферта като сума бе тази за шведските изтребители. При това договорът предвиждаше специална офсетна програма.
Офсетни инвестиции*
По-късно такива офсетни предложения направиха и двата американски производители LM и Boeing. Сериозни експерти в областта смятат, че трябва не просто да се поръчат изтребители, а при липсата на сериозни средства, да се изберат тези, които ще предложат и добра офсетна програма. Досега по силата на офсетни споразумения, придружаващи сделките по модернизация на армията, България е реализирала ползи в рамките на 160 млн.евро. В договора с “Даймлер Крайслер” за автомобилната техника за сухопътните сили, директният офсет е за 3.2 млн. евро, а индиректният е 5 млн. евро за софтуер. Съпътстващото споразумение с "Юрокоптер" за вертолети "Кугър" и “Пантер” е за 106 млн. евро, като то предвижда изграждане на електронна маркетингова платформа за 19 млн. евро. Италианската компания "Алениа аеронаутика", която доставя “Спартан” има и офсетната програма за 152.3 млн. евро по директен офсет и 70 млн. евро по индиректен.
В началото на година премиерът Борисов коментира, че засега страната няма да купува военни самолети. Той допълни, че българските ВВС в момента разполагат с много добри машини МИГ и Су, които според него са в отлично състояние. В началото на 2011 година стана ясно, че Министерство на отбраната е обявило търг за доставка на нови или употребявани изтребители за ВВС, съобщи Defense News. Запитвания за информация са били изпратени до Франция, Германия, Швеция и САЩ. България периодично обявява търгове за доставка на бойни самолети, но впоследствие ги отменя. Последният конкурс бе през септември 2009 година, но по-късно прекратен заради липса на финансиране.
Нови изтребители трябва да заменят остарелите МиГ 21 и МиГ-29 съветско производство, като за момента България разполага с 16 бойни самолета. Според ВВС ресурсът на МиГ 21 изтича през 2012 година.
Двудневният форум е под патронажа на президента и върховен главнокомандващ на въоръжените сили и е организиран от ВВС на страната и на фондация „Български ВВС”. Президентът отбеляза още, че е необходима конкретика в концепциите за развитие на военната и на гражданската авиация до 2020 г., както и за развитието на авиационния бизнес в България. Участие в дискусиите вземат заместник-министърът на отбраната Августина Цветкова, началникът на отбраната генерал Симеон Симеонов, командирът на ВВС генерал-майор Константин Попов, представители на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Командването на ВВС, Военната академия „Г. С. Раковски”, Българската академия на науките, Асоциацията на българските авиокомпании, Института по отбрана, Евроконтрол, Европейската комисия, Европейската космическа агенция и други.
* Офсетните обществени поръчки са компесаторни схеми, при които чуждестранни доставчици на оборудване, стоки и услуги за нуждите на отбраната и сигурността поемат допълнителни икономически ангажименти, така най-достъпно може да се определи сложното понятие.
снимка:Gripen
Коментари (0)Tweet |
|