Банките със сигурност ще запомнят лято 2012г. с няколко положителни тенденции на кредитния пазар. Според данни на БНБ за месец юли, лошите кредити намаляват за втори пореден месец, като нивото им по последни данни е 23,41% от всички отпуснати кредити, или 9,89 млрд. лв. За сравнение, през юни и май бяха съответно 23,55% и 23,65%. Подобрението е с около 51 млн. лв. и се дължи основно на понижение в техния обем. Отрицателният темп на нарастване на лошите и преструктурираните кредити за банковата система също е отрицателен.
В същото време, за първи път от 5 години насам има толкова силно търсене през лятото на жилищни и ипотечни кредити като цяло. Повишеното търсене на недвижими имоти доведе до сериозен интерес на купувачите към тези кредити, а банките от своя страна раздвижиха пазара с промоционални оферти. От това печелят клиентите на ипотечни/жилищни кредити – по-изгодни условия и по-ниски лихви.
Изследване на „Кредит Център” показва, че лихвите по тези кредити варират между 6% и 7%, като при някои банки лихвата за първата година е под 5%. Българският потребител рядко е виждал такива промоции, дори преди кризата.
Не на последно място трябва да се отчете и подобряване на достъпа до финансиране. Данните от началото на годината показват, че 69% от предприятията имат „силно затруднен” индекс за достъп до финансиране, докато през 2011г. това се отнася за 93% от компаниите. Въпреки това, 23% от предприятията изпитват „затруднен достъп” до финансиране, при едва 6% през 2010г., а 6% нямат нито затруднен, нито облекчен достъп до финансиране. Във всички райони на България се отчита известно подобрение на индекса за достъп до финансиране, като най-голямо е в Североизточния район.
Кредит за бизнеса
Според проучване на Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия (ИАМСП), при 2% от малките и средни предприятия (МСП) индексът показва облекчен достъп до финансиране. Известното подобрение се дължи на нарасналия брой МСП, ползващи банково кредитиране, както и на вътрешно-фирмено пренасочване към некорпоративни източници на финансиране (средства на собственика, заеми от близки и т.н.). Компаниите в секторите на производство и строителство имат най-облекчен достъп до финансиране, а най-затруднени са предприятията в сферата на услугите..
Средните предприятия имат най-добри показатели на индекса за достъп до финансиране, докато при микропредприятията стойността му е два пъти по-ниска.
Какви кредити предлагат банките на клиентите от малкия и среден бизнес? EconomyNews.bg събра на едно място кредитните предложения за малки и средни предприятия на 5-те банки с най-голям пазарен дял: УниКредит Булбанк, Банка ДСК, Райфайзенбанк, ПИБ и ОББ. В България оперират общо 31 банки,с лиценз у нас или като клонове на чуждестранни банки, а първите 5 имат 51,7% пазарен дял:
.
Предложенията за инвестиционни кредити за малки и средни предприятия в общи линии са сходни по отношение на размера, обезпечението, срока и гратисния период.Размерът на кредита се определя в зависимост от финансовото състояние, като банките не посочват максималния размер. Срокът за инвестиционни кредити обикновено е до 10 г., но някои банки предлагат и по-дългосрочни заеми. Гратисният период варира от половин до една година, но може и да се договори.
Основният показател, на който трябва да обърнете внимание е лихвата и по-конкретно методиката на изчисляване на базовия лихвен процент (БЛП). Повечето банки използват междубанков лихвен процент – СОФИБОР, EUROBOR или LIBOR в зависимост от валутата. При други банки, БЛП се утвърждава от Управителния съвет на Банката и трябва да следите лихвеният бюлетин на съответната банка за промяна. Допълнително се начислява надбавка, която е определена в съответния договор, която заедно с БЛП формира годишен лихвен процент по кредита.
*Настоящият материал не представлява препоръка за изтегляне на кредит
Коментари (0)Tweet |
|