RegionBG

bg iconНачало » Новини » България » Регионални бизнес практики в София
Регионални бизнес практики в София
27 Апр 2012 15:50:00    |    1471    |    Коментари: 0
pic

Водещи мениджъри на успешни компании и представители на малкия и среден бизнес събра в София първият за България MySuccess.bg – Балкански бизнес форум: “За Вашия успех – регионален опит от ТОП мениджъри“, на което EN.bg е медиен партньор. Предприемачите обсъдиха актуални концепции за развитие на предприемачеството, световните тенденции в индустрията, добрите бизнес практики в различни сектори на икономиката, както и пазарни анализи и идеи за развитието на бизнеса. Двудневното събитие е организирано от списание ENTERPRISE и CEED Bulgaria (Център за предприемачество и управленско развитие – България).
Основният фокус на MySuccess.bg – Балкански бизнес форум е споделянето на добри практики в бизнеса, като целта му е този път в международен мащаб да помогне на мениджърите на малките и средни предприятия в България, Македония, Сърбия и Румъния да почерпят опит от ръководителите на водещи компании производители и износители от региона.
Как да превърнем фалиралия бизнес в най-големия производител на опаковки в България – на този въпрос отговори в първия ден на форума изпълнителния директор на „Дунапак Родина“ АД Станислав Разпопов, носител на приза Мениджър на годината 2011 г. „Бизнес успехът е резултат от баланса между четири компонента – да произвеждаш качествени продукти, със скоростта, с която пазара го очаква, при минимални разходи и пълно удовлетворение на клиентите“, категоричен бе Разпопов. По думите му, все пак всеки трябва да намери своята формула за успех на собствения си бизнес. „Превръщайте стратегиите си в действия, иначе те си остават едно хубаво пожелание“, категоричен бе мениджърът. „Успехът е резултат от усилена работа и личен пример на лидерите, доверие и подкрепа от собствениците, страхотен екип от мотивирани професионалисти, и разбира се, малко късмет“, обобщи той.
„Когато имате бизнес идея, не се съмнявайте, че можете да я осъществите“, каза от своя страна собственикът и изпълнителен директор на производителя на алуминиеви капачки „Херти“ АД Захари Захариев. Той разказа за пътя на компанията от микропредприятие до компания в Топ 10 в света в производството на капачки. „След старта обаче идва основното предизвикателство – да намерите партньори за реализацията на идеята си“, сподели още той. “Търсете взискателни и претенциозни клиенти – те са двигател за развитие на бизнеса“, препоръча Захариев. „В първия момент това изглежда плашещо, но на нас ни коства само няколко години да станем основни доставчици на световните лидери“. „Не се страхувайте да вземате трудни решения“, съветва още мениджърът.
В помощ на мениджърите и желаещите да разширят своя бизнес в съседните държави беше и докладът на CEED Doing business in the region, представен от Николай Ярмов, изпълнителен директор на CEED Bulgaria. Проучването позволява на компаниите да съпоставят актуалните условия за бизнес в различните страни, да се ориентират в икономическата и фискална среда и начертаят полезни ходове за експанзия зад граница.
„Преди 10 години фирмите можеха да си позволят да нямат уебсайт, преди 5 години – да нямат корпоративен блог, преди година – да нямат профил в социалните мрежи. Сега обаче това е невъзможно“, категорична бе Жанет Найденова, председател на “Интерактив Адвъртайзинг Бюро България” (IAB България).
По данни на IAB, в България през 2010 г. са инвестирани 26 млн. евро за дигитална реклама при 3,6 млн. интернет потребители. За сравнение, в Румъния, където пазарът е много по-голям, в размер на 7,6 млн. потребители, изхарчените средства за такъв тип маркетинг са едва 17 млн. евро. Разбира се, регионалните пазари все още не могат да се сравняват с европейските лидери, каквато е Великобритания, където за първи път през миналата година бюджетите за дигитална реклама надхвърлят тези за традиционно най-разпространената телевизионна.
Процентът от бюджетите, които компаниите в България са инвестирали за онлайн промотиране на марките, възлиза на 6,9%, бележейки 26% скок на годишна база. Според Бялата книга на IAB, златната среда на заделените за дигитална реклама средства в Европа е 15% от общия маркетинг бюджет. Номер 1 в дигиталната реклама в България е финансовият сектор.
Сред лекторите във втория ден на MySuccess.bg – Балкански бизнес форум: “За Вашия успех – регионален опит от ТОП мениджъри“, беше американският консултант и инвеститор Лес Немети. „Повечето бизнеси не създават стойност и в по-голямата част от случаите собствениците не поемат отговорност за неуспешните си бизнеси. Първата стъпка към растежа е поемането на отговорност“, категоричен беше той. Лес Немети очерта 5-те най-често срещани грешки, които предприемачите допускат, и могат да доведат до провал компании с потенциал. Те са: превръщането на предприемача в човекът-фирма, липса на уникалност на бизнес модела или стратегията, липса на цели и амбиции в бизнес стратегията, лайфстайл бизнес, често свързван с избягване на данъци, и непланиране на излизането от бизнеса.
„Не бих инвестирал в компания, ако не е банкрутирала поне веднъж, защото така цени всеки долар, казва известен американски инвеститор. В Европа, ако някоя компания е фалирала, тя се превръща в черна овца“, посочи още Лес Немети. „Все пак отношението се променя, но се надявам това да стане по-бързо. Както казва Махатма Ганди: Нека ние да бъдем промяната“, обобщи инвеститорът.
Взаимната търговия в региона не е добре развита, констатира и Александър Тошкович, изпълнителен директор на сръбската фирма Amiga Kraljevo, производител на улично осветление. Износът ни расте за Западна Европа и Африка, но не и за региона, посочи той. "Причината е, че на местните пазари не се прилагат европейските стандарти за уличното осветление, независимо, че например, България и Румъния са в ЕС. Тук се залага на ниската цена, но на много ниско качество, а ние не искаме да правим компромис с качеството“, допълни Тошкович.
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България