Притежаването, поддържането на яхта или само използването й все още е рядко постижим лукс за България, отбелязва електронтото издание на „Фактор”. Малцина са още българите (че и чужденците), които са виждали българското крайбрежие откъм морето. Но постепенно се създават и пазара, и инфраструктурата и може скоро да заприличаме на белите морски държави по света.
Четири са местата, където се регистрират морските возила в България – в Бургас, Варна, Русе и Лом. Само в Бургаския регистър на отчет се водят около 800 малки яхти, тип моторна лодка с дължина около 5,50-6 метра. Около 120 на брой са луксозните 15-16-метрови яхти, които не се класифицират както туристическите корабчета за разходка, но някои могат да се наемат за чартиране, обясни директорът на „Морска администрация” в Бургас Живко Петров.
Доскоро по нашето Черноморие трудно можеха да се видят световни марки като Ferretti, Itama, Regal, Cranchi, Elan, BAIA, но и това вече се случва. Само преди дни на пристанището в Несебър акостира баровец от Мексико с 80-метрово, голямо като кораб, чудо, преминало през океани и морета, за да стигне до стените на Месебрия. В Несебър на пасажерското пристанище могат спокойно да застават до 160-метрови пътнически кораби.
Фирмите, които се специализираха в този бизнес у нас, по-често предлагат покупка на яхта на изплащане(има на цена от 9 000 до 135 000 евро), както и втора употреба. Правят се и замени на вече използвани яхти с друг вид. В края на сезона квалифицирани професионалисти могат да направите зазимяване на яхтата и да я съхраняват до следващия сезон.
“В България определено има голяма нужда от строителство на яхтени пристанища с цел използване на природните дадености за развитие на морския туризъм и икономиката на страната”, каза преди време холандският учен и консултант проф. Матерман при едно от посещенията си в България, след като се запозна с българското Черноморие.
Холандски консултанти от фирми за архитектура и околна среда в крайречните и крайморски райони са консултирали Румъния по въпроса и те смятат, че създаденият с общи усилия румънски Проект за интегриране на крайбрежната зона може да бъде адаптиран и в българските условия. Според тях българският бряг има много общи неща с румънския – много хотели, конфликти за използване на земята, несигурност за източници на вода и пречиствателни съоръжения, потенциална заплаха от замърсяване.
Любителите на яхтения туризъм е добре предварително да знаят къде могат да акостират, какви са особеностите на бреговата ивица и морското дъно и какви условия биха намерили на брега:
Царево
Пристанището има добра дълбочина, нужно е по-дълго котвено въже. Разполага с електричество и вода. Има възможност за зареждане с гориво, както и възможни са ремонти в завод "Пасат" (най-вече на стъклопластика).
Китен
Към вълнолома са вързани рибарски лодки, но има кей за яхти с вода и електричество. Колонките за гориво са под въпрос...
Созопол
Пристанището е добре защитено. Яхтеният кей се намира вдясно от входа (мястото е известно като Комина). Има възможност за зареждане. Плаща се за охрана по около 6 лева за няколко часа. При по-дълъг престой се договаря цена.
Яхт клуб Порт Бургас
Прокарани са електричество и вода. Ремонти може да се правят в яхтклуба. Тук акостират както частни яхти, така и яхтите за състезателна дейност, собственост на Яхт клуба.
Поморие
За предпочитане е южният кей, където могат да се уредят електричество, вода и гориво.
Несебър
Намира се от южната страна на провлака и полуострова, който е заобиколен от камъни - за да сте сигурни, че няма да ги ударите, трябва да виждате кръста на църквата. Разполага с електричество и кранче за вода до яхтклуба. Има възможност за зареждане. Отдават се яхти под наем.
Бяла
Кеят е осветен, дълбочината е добра, пристанището разполага с вода.
Яхт клуб Порт Варна
Има електричество и вода, могат да се правят ремонти. Престоят се заплаща по 5 лв/м2 на ден.
Златни пясъци
Изведени са електричество и вода на пристана. Гориво може да се зарежда от бензиностанция, разположена на 150 м.
Балчик
Защитата на порта е отлична. На кея има вода и електричество. Престоят се заплаща по около 1 лв/м2 на ден.
Tweet |
|