RegionBG

bg iconНачало » Европейски фондове » Пътища » Тунелът под Шипка и Западната дъга спрени
Тунелът под Шипка и Западната дъга спрени
10 Окт 2013 10:50:37    |    2359    |    Коментари: 0
pic

ЕК спря два изключително ключови инфраструктурни проекта за България. Това каза на брифинг в парламента депутатът от ГЕРБ Томислав Дончев, бивш министър по еврофондовете в правителството на ГЕРБ,съобщи агенция Фокус. Става дума за проекта за тунел под Шипка и обход на град Габрово – фаза 1, както и за София – Калотина Лот 1, в частта Западна дъга на Софийския околовръстен път. С писмо от 4 октомври, ЕК уведомява Министерство на транспорта, че двете апликационни форми, подадени на 26 и 30 септември, се отхвърлят. Като конкретна причина за отхвърлянето на двете апликационни форми е посочено, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения в проекти в ЖП сектора, ползвайки заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка. Проектите са на обща стойност над 131 млн. евро. Ситуацията е допълнително усложнена предвид факта, че и двата проекта вече се изпълняват. Ако въпросът не бъде уреден в следващите месеци, те ще трябва да бъдат платени с бюджетни пари”, каза Дончев. Още по-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, който е включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.

 Западната дъга на Софийския околовръстен път

Западната дъга на Софийския околовръстен път /СОП/ е продължение на АМ „Люлин” и чрез нейното изграждане ще се осъществи връзка от и към Сърбия с изграждащия се магистрален пръстен в България, като ще осигурява безконфликтно разпределение на локалния и транзитния трафик. Така ще се хомогенизира транзитния поток посока Север-Юг.
Става въпрос за отсечка с дължина 3.009 км, директно трасе с три ленти в посока и два довеждащи пътя за достъп. Предвижда се изграждане на п.в. Царица Йоанна с естакада над бул.Царица Йоанна, пътен възел при бул.Сливница, мост над р.Какач по направление Калотина, мост над р.Какач при км.0+745.

Стойност на договор за СМР е 47 820 000.00 лв. с ДДС, разрешение за строеж от 3.9.2012 г.
Срок за изпълнение: 22 месеца

Тунелът на Шипка
Това е популярното име на проект Проектът „Обход на град Габрово”, който е разделен на 5 етапа и е предвидено да се изпълнява в две фази:
• Фаза 1 от проекта се изпълнява през този програмен период /2007-2013/ включва различни пътни съоръжения в и около В. Търново – Габрово, Севлиево – Габрово, както и изготвяне на разширен идеен проект за Тунела под връх Шипка; Общата дължина е малко над 23 км.
• Фаза ІІ (предвидена за изпълнение през периода 2014-2020 г.) включва строителството именно на тунел под връх Шипка. Индикативната стойност на фаза ІІ е 150 000 000 евро.
Фаза I, по която започнаха строителни работи, е част от Транс-европейски транспортен коридор №ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението на транспортните потоци в посока Север – Юг.
Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът са:
- Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
- Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа);
Срок на изпълнение е 540 календарни дни.
Обща стойност на проекта: 132 486 817, 29 лв.
Отпусната БФП по ОП „Транспорт”: 108 760 244,76 лв. с ДДС
Източници на БФП: Кохезионен фонд: 87 008 195,81 лв., Национално съфинансиране: 21 752 048,95 лв.

 

Коментарите

„Това са първите лястовички, но не пролетни за радост, които ни подсказват докъде ще я доведат. Това са два ключови проекта. Напомням, че ГЕРБ строеше само с 20%, а някъде с 15% или 5% от парите на българския данъкоплатец. Сега ако тези проекти някога се строят, ще се строят с бюджетни пари”, посочи Борисов в парламента днес. Без злорадство мога да кажа, че докато си играем с казуси месеци наред, губим огромни пари, за проекти, които са 50% изпълнени, вследствие на нашето добро управление.  Когато се има предвид, че Сърбия се присъединява към ЕС и нейната магистрала е готова, точно за София – Калотина, сегашното правителство спря да говори. Замразяват Западната тангента, замразяват Северната дъга, замразяват жизненоважнения в момента тунел под Шипка, който 2014 г. щеше да е готов, ако ГЕРБ беше на власт, каза Борисов.
[advertise]„Заради едно цикламено костюмче, което щяло да прави селски пътища. Направи първо големите пътища, където минава големият поток, после ще направиш и по-малките. Едно е да минават милиони хора на година, друго е да минат сто. Първо направи за милионите, после ще направиш и за стоте”, каза още той.
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България