RegionBG

bg iconНачало » Новини » България » Туристическите центрове в национална мрежа
Туристическите центрове в национална мрежа
26 Фев 2014 14:00:00    |    1406    |    Коментари: 0
pic

На 11 юли 2014 г. България трябва да разполага с национална мрежа Туристически информационни центрове (ТИЦ). Това ще се случи в изпълнение на проект „Създаване на мрежа от Туристически информационни центрове ТИЦ, функционираща въз основа на единни стандарти”. Проектът се финансира по ОП „Регионално развитие” и е на стойност 637 020 лв.
Целта е подобряване на информационното обслужване на туристите и маркетинга на туристическите дестинации в България.
Ръководителят на проекта Мария Иванова обясни, че в момента в Закона за туризма ТИЦ е мястото, на което се предоставя информация. Но това не е достатъчно и е необходим правен механизъм за подпомагането на тези туристически центрове, за да могат те, заедно с общините и МИЕ, да изпълняват законната си функция - националната туристическа реклама, по думите на Иванова.

За да се стигне до свързване на информационните центрове, както и издаването на наръчник за дейността им, е направен анализ на актуалното състояние, представен по време на кръглата маса „Туристическите информационни центрове - усмихнатото лице на дестинацията" от проф. Николина Попова - експерт на Обединение „ТИЦ".

В момента у нас работят 91 ТИЦ., от които 58 са регистрирани в националния туристически регистър. По райони за планиране, най-много центрове се намират в Югозападна България – 23 на брой. Останалите са сравнително равномерно разпределени: 14 в Северозападна България, 17 – в Южен централен район, 16 – в Югоизточна България, 12 – в Североизточната част от страна и 9 в Северен Централен район.

Повечето ТИЦ се намират в центъра на населените места, 5% - на транспортни терминали, а 11% - при самите туристически обекти.

70% от ТИЦ са общинска собственост, а 5% частна. 14% се стопанисват от НПО, 11% са друга държавна собственост (например, поддържат се от природните и национални паркове).

Първите ТИЦ се появяват през 90-те години, но най-големият им бум е в периода 2000-2009 г. – първо се използват средства от предприсъединителните фондове (Програма ФАР), а след влизането в ЕС през 2007 г. от структурните фондове.

Центровете имат средно по 2 души персонал, като на някои места се разчита и на доброволчески труд. По-малко от половината ТИЦ обаче имат служител с туристическо образование. Все пак голям е делът на владеещите поне един чужд език.

59% от ТИЦ разполагат с места за паркиране. Сравнително малко са ТИЦ, предлагащи услуги като храни, напитки, компютър, ксерокс. До голяма степен това се предопределя от факта, че 1/3 от центровете са с две или три помещения. Най-малко на брой са ТИЦ над 100 кв. м., които предлагат прожекции, беседи и др. Почти всички развиват вид търговска дейност като продажба на рекламни материали.

През 2013 г. близо 800 хил. души са посетили ТИЦ, но с уговорката, че едва половината от центровете водят статистика на посещенията. Все пак това означава среднодневно по 730 туристи и 33-ма души в един ТИЦ на ден.

За да се подобри качеството на туристическата услуга, е важна статистиката за посещаемостта, интересите, търсенето от страна на туристите. Тази информация ще е полза и за местния бизнес от гледна точка пазарни ниши и разработване на нови продукти, подчертават експертите.

ТИЦ функционира като туристическо предприятие, но основната му икономическа цел не е печалба, а покриване на разходите за качествено информационно обслужване на туристите. Центровете имат различни източници на финансиране – собствени приходи, общински бюджети, държавния бюджет, еврофондове, дарения и завещания.

Обобщено, мисията на ТИЦ в България е да удовлетворява изискванията на посетителите, превръщайки ги в лоялни туристи на дестинацията. И това да бъде осъществено в партньорство с местния туристически бизнес, местната общност и местните власти. В ТИЦ следва да работят висококвалифицирани кадри, които да използват най-съвременните информационни технологии и да предоставят висококачествени туристически услуги . За целта в един ТИЦ се очаква да има управител, специалист „Туристически оферти и събития” и рецепционист, който би могъл да съвместява деск и онлайн функции.

След приключването на проекта информация за националната мрежа от ТИЦ ще бъде качена на страницата на Официалния туристически портал на България.
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България