RegionBG

bg iconНачало » Европейски фондове » Оперативни програми » Умни светофари от лятото в София
Умни светофари от лятото в София
05 Фев 2015 12:00:00    |    1041    |    Коментари: 0
pic

От юли 2015 г. колите на градския транспорт в София ще се движат вече без обичайните си закъснения от графика. За целта светофарите на 20 от най-натоварените кръстовища в столицата ще бъдат регулирани така, че да осигуряват по-бързо преминаване на автобусите, тролеите и трамваите. Върху тях ще бъдат монтирани специални модеми. Чрез джипиес система те ще бъдат в постоянна връзка с бордови устройства, с които ще бъдат оборудвани 750 превозни средства.

„Има разписание, по което се движат всички коли. GPS системата на градския транспорт следи дали са в график, или не. Ако автобусът или трамваят закъсняват и попаднат в задръстване на едно от тези 20 кръстовища, бордовото им устройство подава сигнал към модема на светофара и той ги пуска веднага да преминат. Ако тролеят е в график – ще стои и ще чака заедно с всички останали коли, докато светне зеленото, защото, ако го пусне по-рано, ще започне да изпреварва графика си, разясни заместник-кметът Любомир Христов, цитиран от Speed-press.

С модеми ще бъде кръстовището на Орлов мост, както и други 19 по булевардите “България“, „Прага“, „Цар Борис Трети“, „Гоце Делчев“, „Тодор Каблешков“, „Александър Малинов“, „Сахаров“, „Яворов“, „Дондуков“, „Никола Петков“, „Васил Левски“ и „Евлоги и Христо Георгиеви“.

С въвеждането на умните кръстовища ще се намалят с 20 на сто задръстванията, а преминаването ще става от 5 до 8 пъти по-бързо. Сега заради многобройните тапи колите на градския транспорт закъсняват редовно с 3 до 10 минути.

Изграждането на умните кръстовища е част от Проекта за интегриран градски транспорт за 61 млн. евро, който се финансира по ОП „Регионално развитие“.

Договорът за безвъзмездно финансиране на проекта за интегриран столичен градски транспорт между Столична община и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) беше подписан на 23.08.2011 г. от Йорданка Фандъкова, кмет на Столична община, и Лиляна Павлова в качеството й тогава на зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството. Това се посочва на страницата на Центъра за градска мобилност.

Стойността на проекта е 62 624 478 евро.

От тях 50 000 000 евро са безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие”. За съфинансиране на проекта от Столична община е бъде отпуснат заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) в размер до 6,9 млн. евро.

Началото на изпълнението на проекта е есента на 2011 г. със срок на изпълнение поетапно за 3 години.

Компоненти на проекта:

Реконструкция, рехабилитация и изграждане на трамвайни линии
- основна реконструкция на трамвайната линия на бул. „България” - увеличаването на скоростта на трамваите по трасето и на капацитета на линията на 16 милиона пътника годишно.
- изграждане нова трамвайна линия от Семинарията до кв. „Дървеница” / „Студентски град” (2,8 км нов релсов път и реконструкция на 1,8 км съществуващо трасе). Идеята е по този начин студентите ще имат възможност за 15-20 мин. да стигат до центъра на София, както и да имат удобна връзка с метрото. Този компонент от проекта обаче бе отложен по предложение на зам.-кмета Любомир Христов. Причината е невъзможността проектът да бъде реализиран до края на 2015 г., каквото е изискването на европейските оперативни програми. Ще се правят опити да се намерят средства от настоящия програмен период до 2020 г. Заедно с началото на проекта през 2011 г. започнаха и граждански протести. Сред аргументите им бяха, че по улиците "Никола Габровски" и "Г. М. Димитров" няма достатъчно място на пътното платно, както и че ще бъдат изсечени много дървета в Борисовата градина.
- Инсталиране на 600 електронни информационни табла с дистанционно управление, предоставящи информация на пътниците в реално време. Дизайнът на новите информационни табла ще гарантира, че пътниците ще получават цялата важна за тях информация – за вида на превозното средство (автобус, тролейбус или трамвай); номера на линията; крайната спирка на линията; актуалното време на пристигане на спирката, и времето в момента.
- Изграждане на интелигентна система за управление на трафика на 20 ключови кръстовища в София.
- Доставка на 50 нови нископодови тролейбуса, капацитет от поне 160 пътника и климатична инсталация.
- Изготвяне на маркетингово и правно проучванеза възможностите за отдаване на правата за монтаж, експлоатация и поддръжка на навесите на спирките на обществения транспорт.

Очаквани резултати:

Подобряването на работата на градския транспорт и превръщането му в предпочитан начин за придвижване в София.

Намаляване на задръстванията на най-натоварените кръстовища в града с до 20% чрез въвеждането на интелигентната система за управление на трафика.

Намаляване на вредните емисии и на разходите за електроенергия.

Оптимизиране на разходите за поддръжка на тролейбусите.

Увеличаване на експлоатационната скорост на тролейбусите, както и на трамваите по новите трамвайни линии.

Подобряване на надеждността и удобството за пътниците.

В помощ на хората с увреждания:

Аудиомодули към новите електронни информационни табла – в помощ на хората с увредено зрение.

Нисък под на всички нови тролейбуси с функция за снижаване, позволяваща дясната страна на превозното средство да се накланя към спирките.

Ниски перони на спирките на новата и рехабилитираната трамвайни линии.

Допълнителна информация:

Проектът за интегриран градски транспорт на Столична община получи награда от Международната асоциация за градски транспорт (UITP) по време на 59-я Световен конгрес на Международната асоциация за градски транспорт, проведен през месец април 2011 г. в Дубай.
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България