Пусна се движението по директното трасе на участък 1 от Западната дъга на СОП, който е между пътния възел на автомагистрала „Люлин“ и СОП и моста над р. Какач. Предстои завършване на пътищата за достъп до директното трасе.
Проектът за изграждане на участък 1 от Западната дъга на СОП - път ІІ-18 от км 59+400 до км 61+629 и от км 0+000 до км 0+780, се съфинансира от Кохезионния фонд на ЕС и националния бюджет чрез ОП „Транспорт“ 2007-2013 г.
Общата дължина на отсечката е 3 км. На участъка има два пътни възела при бул. „Царица Йоана“ и бул. „Сливница“ и два моста.
Пътен възел „Сливница“ е на три нива и е единственото подобно съоръжение в София в момента. Първото ниво е под нивото на съществуващото кръстовище. По него преминава транзитното движение по Софийския околовръстен път в посока север – юг. Второто е на нивото на терена и е кръгово кръстовище с два дъговидни моста над СОП. На него движението ще се преразпределя в четири посоки - към Калотина, на север, към ж. к. „Люлин” и към АМ „Люлин”. Третото ниво е естакада над нивото на сегашното кръстовище. По нея ще върви транзитният поток за ГКПП „Калотина“. С построяването на съоръжението се осигурява безконфликтното преминаване през пътната връзка, улеснява се международният и вътрешният трафик и се повишава безопасността при пътуване.
Пътен възел „Царица Йоана” е на две нива - при свързването на бул. „Царица Йоана” с Околовръстния път.
Изпълнител на строително-монтажните работи на участък 1 е Обединение „Трейс СОП” ДЗЗД. Стойността на договора за строителство е 47 820 000 лв. с ДДС. Строителният надзор се осъществява от ДЗЗД „Сдружение Пътконсулт 2000-Три Ес”. Техният договор е 1 171 800 лв. с ДДС.
Западната дъга на Софийския околовръстен път е продължение на АМ „Люлин” и е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, който на територията на Република България свързва Видин с Кулата.
На специална церемония днес бе направена първа копка на Участък 2 от Западната дъга на Софийски околовръстен път. "Участъкът е важен, защото участъкът на Софийски околовръстен път, в частта на Западната дъга, е един от най-натоварените в цялата страна. Началото на Западната дъга, която ще бъде изградена и края на първия участък от Западната дъга е един кръстопът, който свързва изключително важни, натоварени и много тежки направления - тежки като интензитет на трафика, от тук преминава целият транзитен трафик в направленията и връзката с ГКПП "Калотина" и магистралите "Хемус", "Тракия" и бъдещата Северна скоростна тангента", заяви регионалния министър Лиляна Павлова на церемонията.
По-рано председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Лазар Лазаров подписа договорите за строителство и за надзор при изграждането на участък 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път от км 0+780 до км 6+309, съобщиха от пресцентъра на АПИ. Това е отсечката от моста над р. Какач до пресичането със Северната скоростна тангента. Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет. Западната дъга е продължение на автомагистрала „Люлин” и е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата.
Изпълнител на строително-монтажните работи е ДЗЗД „Европейски пътища”, в което участват: „Джи Пи Груп“ ООД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътстройинженеринг“ АД. Стойността на договора е 101 999 866,66 лв. с ДДС. Договорът от името на изпълнителя ДЗЗД „Европейски пътища” подписа инж. Стефан Тотев.
Строителният надзор ще се осъществява от Сдружение „София Запад 2013”, в което са: „Пътконсулт 2000“ ЕООД, „Рутекс“ ООД, „Трансконсулт БГ“ ООД и „ИРД инженеринг С.р.л“. Договорът е за 719 040 лв. с ДДС. Договорът подписа инж. Свобода Николова.
Строителството на участък 2 включва изграждането на директно трасе и реконструкция на Софийския околовръстен път в отсечката от км 0+780 до км 6+308.17. Общата й дължина е 5,3 км. Предвидено е построяването на три пътни възли – п. в. „Стефансон“, п. в. „Ломско шосе“ и п. в. „Северна скоростна тангента“, на естакада над бъдещия бул. „Стефансон“, на нов път за гара Волуяк, на надлез над пътя за с. Мрамор и т. н.
При пътен възел „Стефансон“ трасето ще преминава по естакада над бул. „Стефансон“, жп линията и пътя за гара Волуяк. Пътен възел „Ломско шосе“ ще бъде съставен от кръгово кръстовище с булеварда и естакада над него, а п. в. „Северна скоростна тангента“ ще бъде „пълна детелина“ с четири отвора.
На 20 октомври т. г. Министерският съвет даде съгласието си Агенция „Пътна инфраструктура” да сключи договори за изпълнение на дейностите по участък 2, което позволява своевременното стартиране и изпълнение на строителните дейности по проекта преди окончателното решение за одобрение на финансирането му от Европейската комисия.
За изграждането на участък 2 са необходими 68 247 811 евро (133 481 117 лв. с ДДС) безвъзмездна финансова помощ, от които 7 422 000 лв. са предвидени по ОП „Транспорт” 2007-2013 г., а 126 059 117 лв. – по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г., съгласно разработения формуляр за фазиране на проекта.
Ето дискусията по темата на заседание на МС:
Коментари (0)БОЙКО БОРИСОВ: Павлова!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, с този мандат всъщност ние ще се опитаме, освен да сключим договора с изпълнителя, реално да прехвърлим част от финансирането в новата оперативна програма.
Какво искам да кажа? Западната дъга на Софийското околовръстно включва два участъка – участъка от магистрала „Люлин“ до река Какач, което е големият пътен възел на посока Калотина, който проект е готов и утре ще можем да пуснем движението по него, вече изцяло и окончателно. Втората част на проекта е именно от р. Какач, от пътния възел и връзката с магистрала „Люлин“ и Калотина до връзката със Северна скоростна тангента, която се изгражда и която обсъждаме, предвид археолозите, които приключват своята работа.
Проектът има одобрена апликационна форма, има одобрено финансиране по оперативната програма, която е 2007-2013 г., но тъй като срокът за усвояване е краят на 2015 г., с днешното си съгласие, всъщност, ние ще можем реално утре да сключим договор и да направим първа копка на втория участък. Средствата по старата оперативна програма ще ни стигнат, да кажем, за авансовото плащане и първите дейности – около седем до десет милиона, и останалите средства с изменение искаме да влязат, да се довърши и да се финансира, да не е от бюджета, а да бъде с новата оперативната програма. Но тъй като това отнема технологично време, разбира се, затова ни е необходим този мандат.
Благодаря.
БОЙКО БОРИСОВ: А как върви строежът на Северната тангента?
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Строителите работят много активно. Археолозите освобождават по малко терени, както бяха поели ангажиментите си към нас, ние осигурихме допълнителна работна ръка. Искам да благодаря на вицепремиера Калфин, с когото заедно работихме през бюрата по труда за допълнителни хора, които да наемем там, за да можем да подкрепим археологията да се извади. Всичките съоръжения на тези 17 км, ние имаме над 17 съоръжения, са почти готови и се работи по насипи, за да може в максимална степен да имаме съществено завършване до края на месец декември и да остават по-скоро довършителни работи, по-малко дейности. Надяваме се на времето и на снега – колкото по-късно започне снега, толкова повече ще завършим тази година.
БОЙКО БОРИСОВ: Над снега и времето власт нямате. Юли, август бяха добри за работа.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Тогава работеха археолозите.
БОЙКО БОРИСОВ: 24 часа работа на този обект! Времето е още благосклонно. Да не сте дошли да искате пари после. Казвам ви го да си знаете. Дори и сега с финансовия министър правим голям жест към вас, защото това, което взимаме като решение, ако не стане Северната тангента в срок и после дойдете да ви даваме допълнително пари за нея, по-добре да ги дадем тези пари за Младост – Тракия да направим. Така че си правете сметката.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Господин премиер, отсега мога да кажа, че ако завали сняг, няма как да асфалтираме в снега и няма да довършим тангентата до края на годината.
БОЙКО БОРИСОВ: Да обясня на колегите: като идват автомобилите от „Струма“, сиреч от Солун, пристанището или въобще от Гърция, като идват тировете от Белград, сиреч от Европа, идеята е да не ги вкарваме на Южната дъга, а всички да се отклонят по Северната тангента, да отидат долу на „Хемус“, които искат, другите да отидат на „Тракия“ и да слязат надолу по „Тракия“ и по „Марица“. Тогава спираме движението на тирове по Южната дъга и облекчаваме движението по Южната дъга, тя остава само за автомобилите на живеещите там и пътуващите. Всички квартали, които са от „Обеля” надолу, „Надежда” и т. н., когато искат да отидат на другия на София слизат на Северната тангента, ще се обърнат от другата страна и слизат много бързо.
Тази част, която приемаме днес, е връзката между това, което в четвъртък ще пуснем от Благоевград, от „Струма“, от „Люлин“ където свършва тапата, до бул. „Европа“, където е на три нива съоръжението. От тази част до Северната тангента е двупосочно околовръстно, което вие прекрасно знаете как работи – когато целият огромен поток, който ще тръгне по тези магистрали, ще слезе там, каква тапа ще бъде. И за да избегнем това нещо, започваме това строителство, за да може да направим магистрален пръстен около София за всички, които директно преминават, а не се отбиват в града.
Затова ще я приемем тази точка, но с много ясното съзнание, че да не стане да правим копка и да го спрем след това… Събери днес строителите и да се организира целият бранш да го завърши. Иначе догодина да дойдете и да кажете: Дайте 30, 40, 50 милиона от бюджета, за да си довършим това, за което имахме европейско финансиране… Ние и да обясним, че по времето на Орешарски това беше абсолютно спряно и в последната една година спасяваме парите, то е факт, но ще се отрази на бюджета и на парите, които чакат всички останали. Затова – денонощна работа, да си вземат подизпълнители, всичко, каквото е необходимо, и да го завършат. Или да остане нещичко малко, довършителни работи – я мантинела, я боядисване, където с по-дребни пари да можем да се оправим. Иначе не си го мислете, че ще върнем парите в Брюксел и ще извадим 50 или 100 милиона да ви ги дадем да го довършвате. Въобще не си го мислете това! Събери ги и им кажи: Тези, които не се справят, после да не идват при мен. Толкоз.
Правим голямо изключение с финансовия министър, това са 134 милиона!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Западната дъга ни е подсигурена. Проблемът е само със Северната тангента, която, ако завали сняг и не могат да доасфалтират, ще трябва да се довършва вече от бюджета. За Западната дъга няма проблем.
БОЙКО БОРИСОВ: Но тази Западна дъга ще отведе с 3-4 километра тапата на другото място!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: За нея няма риск.
БОЙКО БОРИСОВ: Хубаво, риск не искам да има. Нали искат работа, нали искат пари. Ето ви работа, ето ви пари. Има си технология… Затова, когато се предлага технология, трябва да знаем какво можем.
Само за информация на колегите – от седем държави внасяме битум в момента. Не можем да смогнем с асфалта, който се полага в страната. В четвъртък „Струма“ е готова до Благоевград, ще видим за петък след обяд дали „Марица“ ще стане готова, ако не – в понеделник-вторник и „Марица“ ще стане готова. Не могат да смогнат.
Днес най-сериозно им казваш, съберете ги и им предайте това, което съм ви казал.
Tweet |
|