Ива Стойкова
Най-красивата като локация шоколадова фабрика се намира само на 45 минути от Околовръстното шосе на София, в Искърското дефиле. Сгушена в полите на Балкана и граничеща с река Искрецка, фабриката в Своге е необикновено уютно място за индустриална зона с впечатляващи обеми на производство. Няма друга подобна фабрика на „Монделийз Интернешънъл“ - новото име на „Крафт фуудс”, компания, която присъства в 136 държави по света и може да се похвали с 35 млрд. долара приходи за 2013 г.
Заслугата за избора на локация обаче е на полковник Велизар Пеев, който през 1901 г. открива първата фабрика за шоколад в България, най-напред в София. Предприемчивият българин научава как се прави шоколад във Франция, наема френски технолог и успява да наложи този все още непознат за страната ни продукт. До такава степен, че производството се разраства и Велизар Пеев е принуден за потърси ново място. Избира Своге, защото там има водни ресурси, нужни за машините, и жп линия, която улеснява транспорта на суровини и продукти. Фабриката започва работа през 1924 г. с 300 работници и 170 машини.
Днес, 90 години по-късно, във фабриката, която премина през национализация и приватизация и не е българска собственост, работят около 290 постоянни служители, плюс 67 души администрация, както и 40 трудоустроени работници. Повечето са от Своге и околните села, на които компанията осигурява транспорт. Не малка част от администрацията, особено висшия мениджмънт, живее в София и всеки ден изминава разстоянието от 30 км. Пътят е приличен и сравнително ненатоварен.
Във фабриката
Посреща ни Милан Пиньос, словак по националност и директор на фабриката по длъжност. Симпатичен славянин с приятно чувство за хумор. Свойски ни кани в административната сграда, за да ни разкаже няколко думи за екипа си.
Добро място за работа – това е водеща цел за компанията, която особено много държи на безопасността на своите служители. Дотолкова, че има електронно табло с брояч на изминалите дни без инциденти. В момента на нашето посещение в Своге те бяха 48, а под тази цифра имаше друга – предишен рекорд: 318 дни. През тази година е имало два инцидента - за инцидент тук се смята подхлъзване и порязване. Всичко това се отбелязва и на специална пирамида.
С нетърпение очакваме да видим производствената част, но Милан първо ни кани на обяд. В стола на фабриката е чисто и учудващо не мирише на... стол. Менюто за деня е доста разнообразно, а както се оказа и вкусно.
В крачка разбираме, че забавянето на влизането ни в същинската част на фабриката е във връзка с приключването на работа на първа смяна и поемането на щафетата от втора. Пристигането ни в Своге се оказва точно по това време. Проявената гъвкавост от страна на директора прави приятно впечатление.
Вече на входа на производствената сграда се срещаме с приключилите работа работници. Повечето са жени на средна възраст. Според статистиката на фабриката, 28% от работниците са под 30 години, същият процент са и служителите между 40 и 50 години. Усмихнати и спокойни са. Приветливо ни приветстват с добре дошли. Посетителските групи не са нещо необичайно за работниците – там идват и много ученици от София.
Тайните на шоколада
Още малко търпение – слагаме шапки, обличаме престилки, тапи за уши, които ще са нужни за някои зони вътре, специални обувки за тези, които несъобразително са обути с високи токчета. Махаме пръстени и всякакви други бижута, после въртяща се пътека почиства обувките, измиваме ръцете на мивки, на които водата се пуска с крак посредством педал, за да останат напълно стерилни ръцете.
И ето ни вътре. Обиколката ни започна от мястото, където какаовата маса се смесва с останалите сухи продукти (захар, мляко), а впоследствие чрез триене и висока температура се втечняват. Пътят на шоколада е дълъг - през серия от съдове и тръби и се стигне до формите, в които се оформят блокчетата шоколад или бонбони и охладени отиват в опаковките. Технологията е сложна, но с две думи – темперирането е най-важно за получаването на вкусен и лъскав шоколад. На определени места се виждат компютри, които управляват целия процес.
На всеки 24 часа, във фабриката се произвеждат по 1 100 000 шоколада. От линиите изскачат над 2 500 шоколадови бонбона в минута. Заводът произвежда над 26 000 тона шоколад годишно. 60% от производството са шоколади, 13% - шоколадови бонбони, 8% - вафли, 46% - с марката Milka. Почти половината от продукцията в Своге е за износ за Румъния, Словакия, Чехия и др. У нас се произвеждат и шоколадови изделия, предназначени само за гръцкия пазар, което се смята за пробив.
Вкусовите предпочитания на българите и продажбите
Най-добри продабжи у нас регистрират продуктите Milka и кафето Нова Бразилия. Българите обаче са шампиони по консумация на бонбони, докато в Западна Европа те са формален повод за подарък. За сметка на това, изоставаме по отношение на кафето – българите изпиват по 2,2 кг кафе годишно на глава от населението, сърбите – 7 кг, а западноевропейците – около 6,5%.
Факт е, че през последните години се наблюдава тенденция за спад в потреблението на бързооборотни стоки, коментира Ивайло Найденов, Генерален мениджър на „Монделийз България“, който цитира горните данни. По думите му, при бисквитите е регистриран двуцифрен спад на продажбите спрямо предходната година. Обяснението за това е, че в стремежа си да пестят, хората се лишават именно от храни, спадащи към категорията „снакинг” – похапване между 3-те основни хранения на ден.
Вкусът се моделира
От друга страна, стремежът на компанията е да се пребори за лидерското място при снакинга. Според проучване 2 пъти снакинг на ден може да бъде и здравословно при определени условия. Допустимият дял на снакинга е 20% от препоръчителните 2000 калории на ден, което прави около 400 ккал - само за сравнение, едно парче шоколад е около 30 ккал. Компанията ще насърчава по-ниския калориен прием до 200 ккал в порция продукт и продължава политиката си за немаркетиране към деца. Освен това намерението е до 2020 г. да се редуцират с 10% солта и наситените мазнини и да се увеличат с 25% пълнозърнестите храни в портфолиото.
Без отпадъци през 2018 г.
Монделийз работи върху 5 фокусни точки – вода, енергия, отпадъци, парникови газове и опаковки. До 2015 г. компанията си е поставила за цел да намали парниковите газове (намаление с 9 % към края на 2013 г.); използването на вода (намаляване с 11 % ); намаляването на енергийните разходи (с 6 % намаление от 15 % поставени като цел); и намаляване на производствените отпадъци - намалени с 46 % през 2013 при поставена цел от 15 %.
Сериозен успех се отбелязва по програмата за 0% отпадъци, която е в сила от 2010 г. До момента общото количество на отпадъците за депо на тон произведена продукция е намаляло от 106,14 кг/тон до 2,08 кг/тон произведена продукция през 2013 г. Процентът на рециклиране е нараснал от 85% през 2010 г. до 95,9% през 2013 г.
$600 млн. инвестиции в световен план
Монделийз е разработила три програми чрез които инвестира в хората и устойчивото земеделие. Cocoa Live цели да подпомогне производителите на какао в Гана. През следващите 10 г. ще бъдат инвестирани 400 млн. долара, за да се подобрят условията на живот и труд на местното население и да бъде запазен техния земеделски поминък. Програмата ще помогне директно на 200 хиляди фермера и ще подобри живота на над 1 млн. души общо. Coffee made happy цели 100% от кафето за европейския пазар да бъде от устойчиво земеделие. До 2020 г. ще бъдат инвестирани 200 млн. долара в подкрепа на 1 млн. предприемачи, отглеждащи кафе. LU Harmony е фокусирана върху споделяне на добри земеделски практики и опазване на биоразнообразието.
Добър инвеститор в България
50 млн. лв. са били инвестирани през последните три години в три нови поточни линии.
През 2001 г. във фабриката в Своге е изградена изцяло нова разделна канализационна система за отвеждане на дъждовните и битово-промишлени отпадни води. През 2002 г. е построена пречиствателна станция, която е и единствена в общината.
Ръководството работи в тясно сътрудничество с местните власти, най-малкото по отношение на борбата с безработицата. Директорът Милан Пиньос е силно впечатлен от местната гимназията – по думите му това е най-хубавото училище, което е виждал. И ето, че там вече има и паралелка за производство на шоколад. Отделно вече е традиция служителите на фабриката да почистват коритото на реката.
Успешни приватизационни сделки
Близо 20 години след приватизацията на шоколадовата фабрика в Своге можем да твърдим съвсем отговорно, че това е една от малкото успешни сделки. Зад тях стоят швейцарски инвестиции, чийто бум е в началото на 90-те.
След три месеца преговори на 15 ноември 1993 г. е подписан договорът, с който Агенцията за приватизация продава 80% от дяловете на "Република" ЕООД, Своге, на "Kraft Jacobs Suchard". На 24 януари 1994 г. е регистрирано акционерното дружество "Крафт Якобс сушард - България" АД, което е официалният собственик на фабриката за шоколадови изделия. В самото начало са налети 4 млн. долара, от които 2 млн. се използват за погасяване на дълговете на предприятието, а останалите са предназначени за оборотни средства на фабриката.
Следващата година Nestle купи 70 дяла от "Шоколадови и захарни изделия - София" ЕООД (бившето предприятие "Малчика") за 2.1 млн. долара. Според условията на договора швейцарският гигант поема дълговете на дружеството в размер на 4 273 916 щатски долара и инвестира поне 7 млн. долара за период от пет години.
Дълговете са погасени, работниците – запазени и постепенно се върви към растеж.
До днес тези фабрики работят успешно. А за Своге присъствието на предприятието със сигурност е от съществено значение за местната икономика и стандарта на живот на хората от града и околностите.
Коментари (0)
Tweet |
|