Енергийните разходи за производството на консерви формират между 10% и 16% от стойността на крайния продукт. Поскъпването на суровините неминуемо ще се отрази на цените на консервите в търговските мрежи, заяви председателят на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци Константин Ламбрев пред Дарик.
"Нормално е да се очаква, че след като суровини, енергоносители, материали се увеличават, би следвало да се отрази и на цената на продукта на консервната промишленост. Лошото е, че през тези години на кризата предприятията направиха максималното, за да разкрият всякакви вътрешни резерви и да компенсират и ценово, и предишни увеличения да компенсират с вътрешни резерви увеличението на цените", заяви Ламбрев пред Дарик.
Според него, хората все повече купуват продукти от нисък ценови клас, които не са толкова качествени, съдържат повече консерванти. Ламбрев даде пример с нишестето за сгъстител на лютеница.
"Нормално е търговските вериги да оказват натиск върху производителите, за да бъдат по-конкурентни. Нормално е производителите да се борят с този натиск и да искат по-добри условия, за да бъдат пък те по-конкурентни. Някъде по средата трябва да се намери златната среда. Проблемът по-скоро го намирам в друго изражение - търсят се продукти в по-ниския ценови сегмент. Хората по-малко обръщат внимание на съставките... не бих казал толкова до качеството, защото всички продукти, които са в магазинната мрежа, трябва да бъдат качествени в собствения си сегмент. Полезността на определени съставки при някои продукти е по-голяма, при други продукти е по-малка, така че хората трябва да бъдат по-информирани и да внимават какво консумират, защото в крайна сметка в по-продължителен период се отразява и на здравето, и на теглото на хората. Това са неща, които се наслагват", добави Ламбрев.
"Ако сами произвеждаме плодове и зеленчуци в градината си, може домашната зимнина да ни излезе по-изгодна от предлаганата в търговската мрежа. Ако купуваме продуктите от пазара, ще ни е по-изгодно да си купим готова зимнина", смята Константин Ламбрев. По традиция - домашната зимнина е около два пъти повече от произведената от бранша. За последните три години спадът на вътрешния пазар е повече от 40 на сто.
Tweet |
|