RegionBG

bg iconНачало » Новини » Тема Region.bg » „Американска мечта” в Казанлък
„Американска мечта” в Казанлък
21 Май 2012 09:00:00    |    1805    |    Коментари: 0
pic

Ива Стойкова

История за успех по американски, но с адрес Казанлък, продължава да пише собственикът и основател на фирма „НИКДИМ” ЕООД инж. Никола Димитров- заедно със семейството си и всичките над сто души, които работят за него. Формулата- труд, предприемачески дух, качество, добри цени, гъвкавост и бърза комуникация. Срещам се с дъщерята на собственика Мария Георгиева и Елена Демирова, която работи в софийския офис на компанията.
Моментна снимка на сектора
Обикновено напролет има раздвижване на пазара на електроапаратура, обяснява Елена Демирова. Това е свързано с традиционната профилактика и подмяна на съоръженията. Така е и сега. Основните клиенти на фирмата са EVN България, EVN Македония, Е.ОN България, Е.ОN Молдова, CEZ България, ENEL Румъния, Националните Електрически компании на Египет, Сирия, Йордания, Алжир и др. Различното сега е, че дори големите компании в електропреносната мрежа са затегнали коланите. Няма толкова търгове, както преди, а обемът им е много свит. Наблюдава се изчакване как ще се развият нещата, коментира Демирова. Мария Георгиева отбелязва, че най-слабата година за фирмата е била миналата. Тенденцията се запазва и в началото на 2012 г., въпреки че продукцията им няма аналог у нас и че фабриката за електропорцелан е единствената на Балканите. НИКДИМ има нови клиенти и поръчки, но печалбите са по-малко. Една от причините е силното покачване на суровините през последните години, което вдига себестойността на продуктите. От друга страна, тенденцията в световен план е към падане на ценовите нива при тези изделия. На търговете се борят производители от цял свят- турски, китайски, британски и т.н. Това важи не само за чуждестранните търгове, но и за родните. Все едно не сме в собствената си държава, а на световното игрище, казва Мария Георгиева по повод намаляващите с всяка изминала година поръчки за България. За нас вътрешният пазар е вече като всеки друг, допълва Георгиева. НИКДИМ не се ползва с преференции, че е български производител. Конкуренцията на търговете също е много голяма- гони се минимум на печалбата. Мария Георгиева признава, че дори НИКДИМ е давала такива, цени, от които ще е на загуба, в борбата да спечели поръчка и работа. Семейната компания не е подмината и от забавени плащания и фалирали клиенти.
Пазарите - как се печелят клиенти?
Приоритет за фирмата е износът. Експортна дейност тя развива от 2001-2002 г. Но ако в началото делът на износа е бил 6-7%, днес е над 50%. Този вариант е по-добрият, защото НИКДИМ оперира в съответните държава с дистрибуторска фирма, която поема логистиката, транспорта, участието в търгове и т.н. Работят със страните от региона (Румъния, Македония, Албания, Гърция, Турция), както и с Италия, Франция и Близкия изток. Набират своите клиенти чрез участия в различни панаири и изложения. Най-големият от тях е Хановерският, където дори са получили запитване от Латинска Америка. „Водя си статистика, от всяко изложение идват по един-двама нови клиенти”, казва Мария Георгиева.
С какво пробива българската фирма в конкуренцията на големите? Предимствата ни са няколко, изброява Мария Георгиева. Фирмата има затворен цикъл на производство, което дава спокойствие и сигурност на клиентите. Прави сама абсолютно всяка част от продуктите си, включително металните части и електропорцелана. Качеството е без компромис- именно с това превъзхождат турските и китайските изделия. НИКДИМ проявява гъвкавост, когато се налага- например за гръцкия пазар създали изцяло нов продукт. Цените са конкурентни спрямо другите европейски производители. И най-важното- фирмата е фамилна. Това прави контакта по-личен и бърз. Клиентите оценяват факта, че пестят времето, което отнема на една голяма корпорация да вземе решение.
Любопитен факт за Украйна
В търсене на нови пазари НИКДИМ участва в търговската мисия в Запорожие, Украйна, организирана от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия. Елена Демирова признава, че е много доволна от установените контакти с местната търговско-промишлена палата, както и от организацията на цялата инициатива. Украйна засега обаче остава затворен пазар. Страната, както и бившите държави от СССР, работят със собствени стандарти, които не отговарят на европейските. Вариантите са или НИКДИМ да пренастрои производството си специално за тях, което би струвало сериозна инвестиция, или бившите съветски републики да преминат към съвременни стандарти. Рано или късно ще се случи второто. Тази перспектива осмисля поддържането на добри контакти с украинските колеги, подчертава Елена Демирова. Друг плюс от тази търговска мисия, който тя откроява, е че се запознала с колеги от България. Което пък открива възможности за бъдещо сътрудничество.
От един гараж до компания на световно ниво
Въпреки моментните трудности на пазарите, фирма НИКДИМ има с какво да се гордее. Различна е най-напред с това, че не е приватизирано предприятие. В началото на 90-те години в България има няколко различни предприятия за електроапаратура- за изолатори, за предпазители, за разединители. Едно по едно обаче всички затварят. По това време, в един гараж, инж. Никола Димитров започва с възстановяване на предпазители. После купува малка работилница, където сглобява предпазители. Снабдява се с порцелан от местната фабрика. През 90-те има глад за тези изделия. Те са като хляба в електротехниката, обича да казва инж. Димитров, споделя дъщеря му Мария Георгиева. През 1997 г. фалира и фабриката за порцелан, от която се снабдявал предприемачът. Това го принудило да купува материали от Украйна и други места на невъзможни цени. Тогава се ражда идеята да направи собствена фабрика за електропорцелан, като за целта привлича част от хората, работили за вече фалиралата предшественичка. Новата фабрика за порцелан преди това било краварник, където инж. Димитров заварил само един вол. Днес тя е единствената по рода си на Балканите. Производството на електропорцелан е по-специфично в сравнение с обикновения. Заради това фабриката живее свой живот, обслужвайки не само нуждите на НИКДИМ, но и приемайки външни поръчки.
Другата фабрика пък е разположена в стари халета, които са реконструирани и модернизирани. На едно място се произвеждат разпръснатите някога в различни предприятия изделия: предпазители, изолатори, разединители и др. НИКДИМ разполага и със собствена електрическа лаборатория, където се изпитват материалите.
Спомен от старта на бизнеса е старият трабант с ремарке на инж. Димитров, който днес стои на почетно място във фабриката.
Находчивостта, предприемаческият усет и личните качества на инж. Димитров, както и благоприятното стечение на обстоятелствата позволяват НИКДИМ бързо да се развие още в самото начало. Това се случва обаче в условията на бездържавност, рекети и мутри. Затова не е чудно, че днес, когато тези дни са само лош спомен, Елена Демирова определя като геройство действията на инж. Никола Димитров, а дъщеря му Мария с гордост разказва за баща си и фирмата.
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България