Силвия Стоядинова
Пълната забрана за пушене на закрито от 1 юни тази година вече е потвърдена от депутатите от Здравната комисия. Те дори сложиха и забрана за цигарен дим и на някои места на открито. Така, ако и в пленарна зала, промените в Закона за здравето бъдат гласувани, от следващия месец вече няма да се пуши и на детски площадки, в двора и на тротоара пред детски градини и ясли, училища и училищни общежития и по време на масови събирания с деца. Това са важни промени, за които неправителствени организации се борят от години, а самият Закон за здравето, се променя и допълва от 2004 г. насам. Има ли сред внесените промени и такива, които са неприемливи и отварят „вратички” за нарушителите и кой и как ще отговоря за контрола при нарушения. Ето какво коментира за EconomyNews.bg д-р Маша Гавраилова, експерт от Министерството на здравеопазването. Тя е старши експерт и в проекта "Да върнем пълната забрана" на Гражданска инициатива "България без дим" и на Коалиция "За живот без тютюнев дим". Проектът е финансиран от фондация Bloomberg на кмета на Ню Йорк, който два пъти годишно дава грант за борба с тютюнопушенето.
Г-жо Гавраилова, удовлетворена ли сте от предложенията, които бяха направени от депутатите по време на обсъждането на Закона за здравето ?
Да. Те изцяло съвпадат с нашите предложения, които направихме в началото на годината. За нас бяха особено важни две неща. Първо - да се забрани пушенето на работните места, и второ - да бъде разширен контролът. Това е направено като по отношение на работните места има три предложения, две от които са горе-долу идентични с нашите. Председателката на Здравната комисия д-р Даниела Дариткова разширява понятието „обособени работни места” като допълва, че това са помещения, където се полага труд както и помещенията към тях със спомагателно обслужващо предназначение. Въпреки че в закона няма обяснение какво точно е „спомагателно обслужващо предназначение”, може всеки да го тълкува, както си иска. Но все пак е внесено като предложение. Другото, за което настоявахме, да бъде включено в закона, за съжаление е припознато само от двама народни представители – Петър Корумбашев и Стефан Данаилов, и то е по отношение на контрола. За нас е много важно освен да бъде приета забраната като такава, тя да бъде обезпечена с адекватен контрол. [advertise]Считаме, че със сегашните текстове това няма да бъде постигнато. Депутатите са възприели и предложението ни да се даде възможност на неправителствени организации и представители на обществеността също да съставят актове, които законът позволява. Така че, ако има желание и воля това може да помогне за подобряване на контрола. Включени са и другите ни предложения, които са за откритите места като детски площадки, спортни проекти. Дори са добавени амфитеатрите и летните театри, които ние не ги бяхме включили. Остава да видим какво ще гласуват народните представители.
В момента кои са най-големите нарушители на закона ?
Законът се нарушава навсякъде, но обществото се е фокусирало върху заведенията, сякаш те са най-важните. Според мен най-важни са работните места, въпреки че забраната там е фиксирана още от 2005 г., но не сме постигнали ситуация, в която да нямаме нарушения. Пуши се в офисите, в промишлени предприятия и т.н. Впрочем и заведенията също са работни места на сервитьорите и на барманите. Така че от тази гледна точка е важно да се каже, че трябва да бъде забранено в тези заведения пушенето не само заради хората, които ги посещават за един, два часа, но и за работещи там, които стоят по 8 часа в задушна обстановка и увреждат здравето си. Аз съм разговаряла с такива сервитьори, които споделят, че повече от две-три години не издържат и търсят заведения без тютюнев дим или просто напускат професията, защото се разболяват. Фактически досегашният закон забранява пушенето на работните места, но не обезпечава точно тази категория работещи в заведенията. Сега с въвеждането на пълната забрана би се регламентирал и техният труд да бъде полаган в среда, свободна от тютюнев дим.
Оптимистично настроената ли сте за приемането на промените в Закона за здравето на 1 юни ?
Надявам се законът да бъде приет. Основание ми дава това, че на първо четене промените бяха одобрени с мнозинство и мисля, че обществото е узряло за тях. Да се надяваме, че и народните представители ще осъзнаят тази необходимост и ще я регламентират със Закона за здравето. Не трябва да има никакви изключения за летища, или да се допуска пушене след 22 часа в заведенията, защото колкото повече изключения има, толкова по-труден става контролът и прилагането на закона. Когато всички ресторанти – и големи, и малки, са поставени при едни условия, тогава спазването на правилата е по-лесно.
Според бизнеса загубите за него ще са големи след въвеждане на закона. Туроператорите обратно, очакват ръст на туристите за определени програми.
Положително се изказаха туроператорите. Доколкото зная при тях така са направени резервациите за пътувания и почивки, че са съобразени с условието от 1 юни да влезе в сила забраната. Възразяват собствениците на ресторантите. Те твърдят, че търпят загуби, затова, че изградиха прегради, вентилации и т.н., които сега трябва да махнат, макар че не е задължително. И второто е, че ще има отлив. Според мен обаче това е пресилено. Отливът ще е не повече от 2-3 седмици, най-много месец. Освен това и предишната забрана целеше да влезе в сила от 1 юни, за да може да се използва летният период и хората да свикнат с нея, като излизат да пушат навън. Така че преходът ще бъде плавен и ще допринесе за това да няма такъв голям отлив, за който те говорят. От друга страна, ресторантьорите имаха достатъчно време да помислят за допълнителни площи, услуги и разнообразяване на менюто, за атракции, които могат да привлекат хората, за да избегнат отлива. Но според мен този, който е свикнал да си ходи по заведения ще си ходи и след забраната. Дори тогава ще могат да се възползват от възможността да посещават заведения и непушачите, които досега не влизаха, защото не можеха да издържат повече от половин, един час.
Ще се променят ли глобите чрез поправките в закона?
Повишени са глобите както за физическите, така и за юридическите лица – те варират от 500 до 10 000 лв.
Кои са най-големите противници на забраната засега ?
Засега се изявяват ресторантьорите. Но според мен зад тях стои тютюневата индустрия, която също, предполагам, ще загуби от закона. Но там ефектът ще бъде по-малък, защото промените в закона не ограничават тютюнопушенето като такова. Целта е да се даде възможност на непушачите да пребивават в среда, свободна от тютюнев дим. Пушачът ще продължи да пуши на балкона, на улицата и т.н. Косвено ще се понамали потреблението на цигари, но няма да бъде толкова драстично, че да се отвори дупка в бюджета от 1.5 млрд. лв., както твърдят някои. Ефектът ще бъде в това, че например хората, пребивавайки в заведението, ще изпушат 2 цигари, а не 10. На работното място ще изпушат две цигари, а не 7-8. Разликата няма как да се навакса в останалите часове, които са след работно време.
През 2011 година колко са санкциите за нарушения на правилата на пушене?
Мисля, че са около 1500 или 2000 акта, но на фона на хилядите проверки, които са около 200 000 – 300 000, тази 1500 акта са страшно малко. Нарушенията се виждат на всяка крачка - големите фирми, банки, администрации, министерства, дори в нашето на Министерство на здравеопазването, в съда - навсякъде се пуши.
Ефективни ли са кампаниите срещу тютюнопушенето?
Според НСИ потреблението на алкохол и цигари е намаляло с повече от 20%, което е обнадеждаващо. А иначе кампаниите са средството, което най-много повлиява за намаляването на потреблението и увеличаването на цената на цигарите. Доказано е. И това е сред мерките както и на Световната здравна организация и на Рамковата конвенция. Всички тези документи на първо място поставят увеличаването на цените на цигарите, тъй като те най-драстично намаляват потреблението.
Коментари (0)
Tweet |
|