Елица Стефанова
Български състезател по мотоциклетизъм беше забелязан от Suzuki и поканен да се включи в италианския отбор, за да участва в третия кръг от Световното първенство по пистов мотоциклетизъм в клас Суперщок 1000-Ендуранс на пистата Оушърслебен в Германия (21-24 август). 24-кратният шампион на България, Източна Европа и европейски шампион за 2011г. Мартин Чой отново ще се състезава на световната сцена. Любопитен момент е, че той не познава машината и ще се качи за първи път на нея на тренировките. Не е карал и на пистата в Германия с дължина 3,6 км, но я оценява като близка до тази в Гърция. За световното първенство в Германия има записани над 50 участници, като след квалификациите ще останат 36.
Мартин Чой е единственият българин в историята на моторните спортове, който е участвал на Световно първенство в клас Суперщок 1000. Девет години по-късно, и то в най-силната си спортна форма, той отново получава тази възможност, подкрепен и от ЕКО България. Сътрудничеството между веригата бензиностанции и състезателя е от 2012 г., когато за първи път е спонсорирана състезателната дейност на Чой, а той, от своя страна, става посланик на кампанията „Обади се, като стигнеш”. Две години по-късно, кампанията вече е социално-отговорна платформа, чието лице е Мартин Чой. Състезателят вече е лицензирал над 50 любители за безопасно шофиране.
Безспорно, спонсорите са много важни за различните спортове, включително и моторните. Мартин Чой разказа интересни подробности за ролята на лобитата при решаването на спора за титлата. С различни хватки, като намаляване на обиколките на състезанието от организаторите с цел да издържат „правилните” гуми до 20-секундни наказания или затваряне на очи за нарушения на противника Чой няколко пъти е оставал втори.
Големите играчи при моторните спортове по отношение на гумите се броят на пръсти. Светът на спорта е бил свидетел на истинска „война на гуми” във Формула 1 – Bridgestone, Michelin, Pirelli... Мартин Чой разказа за битката между Pirelli и Dunlop при мотоциклетите. Вглеждайки се в някои подробности за двата производители, си даваме сметка, че това са компании с вековна история.
Пирели (Pirelli&Со) е 5-ти по големина производител на автомобилни гуми в света. Седалището на компанията се намира в Милано, Италия.
Основен собственик на акции на компанията е председателят на борда на директорите Марко Трончети Провера (26,19 %), повече от 40 % от акциите са пуснати в свободно обращение на борсата.
Основана е на 28 януари 1872 година от Джовани Батиста Пирели под името Pirelli & C. Società in Accomandita Semplice. Първоначално се занимава с производството и продажби на еластична гума. През 1894 година компанията патентова первите гуми за велосипеди, а първия патент за автомобилни гуми е получен през 1901 година.
Впоследствие, през 1905 година, компанията е реорганизирана, като от нея е изваден сектора за производство на автомобилни гуми и гуми за друга техника.
Днес Pirelli притежава 24 фабрики за производство на гуми в 12 страни по света: в Италия (5), Бразилия (5), Великобритания (2),Германия (2), Турция (2), Румъния (2), Аржентина (1), САЩ (1), Китай (1), Египет (1), Испания (1) и Венецуела (1).
Компанията Pirelli притежава контролния пакет акции (80 %) от италианския промишлен холдинг Olimpia (владеещ голям пакет акции от телекомуникационната компания Telecom Italia). Тя разработва нови технологии и оборудване не само за производството на гуми, но и за каучуковата промишленост.
Нетните продажби на Пирели за първото полугодие на 2014 г. са 2,986.9 млн. евро.
Дънлоп (Dunlop Tyres) е британска компания, базирана в Бирмингам, за производство на автомобилни гуми и други изделия от гума и каучук. Тя е собственост на американската Goodyear - 75%, и японската Sumitomo Rubber Industries - 25%.
Дълги години снабдява с гуми екипи от световния шампионат на Формула 1. Компанията дебютира във F1 още през 1950 г.
Всъщност шотландският ветеринар Джон Бойд Дънлоп, на чието име е кръстен съвременият бранд, е откривателят на модерната автомобилна гума.
Легендата разказва, че всичко започнало от една съвсем обикновена детска триколка. Малкият син на Дънлоп имал велосипед с три дървени колела, които обаче вдигали невъобразим шум. Ето защо изобретателният Джон Дънлоп решил да се справи с проблема по нетрадиционен начин. Първо направил опит да напълни гумен маркуч с вода, но не постигнал кой знае какъв успех. Така през 1887 г. стигнал до идеята да използва въздух, за да напомпа новата гума, която самият той нарекъл "пневматична". През 1888 г. група ирландски бизнесмени от Дъблин разбрали какъв потенциал се крие в новото изобретение и на следващата година заедно с находчивия шотландец сформирали синдикат, който по-късно прераснал в компанията "Пневматични гуми Дънлоп".
Тук история, бизнес и открития се преплитат отново, защото този, който приспособил пневматичните гуми за автомобилите, е дал името си за друг не по-малко известен бранд – Michelin.
Tweet |
|